Kees Streefkerk: fotograaf of nabewerkingskunstenaar?

Wie is Kees Streefkerk? | Interview | Apparatuur | Voorbeeldfoto's


Wie is Kees Streefkerk?

Kees Streefkerk (20) werd opgemerkt door de Metro als jong talent. Vanwege zijn succesvol gemanipuleerde foto, waarbij hij een spectaculaire waterval onder de Rotterdamse Erasmusbrug laat stromen. Wat was dit voor fotograaf? Na wat onderzoek kwamen we uit bij het Instagram-account van Kees: @kees_streefkerk. Kees Streefkerk bleek nóg meer indrukwekkende dronebeelden te maken.

Kees legt de wereld vast vanuit de lucht en laat kleurrijke plekken zien. Ook in zijn dronebeelden speelt fotonabewerking een grote rol. Hij overdrijft zijn bewerkingen graag. Is Kees een fotograaf of een nabewerkingskunstenaar? We vroegen het hem zelf!


Hoe kwam je in aanraking met dronefotografie?

Het begon allemaal met een eenvoudige speelgoeddrone. ''Zo eentje van €50,- weet je wel. Die wilde ik hebben, nadat ik een kennis aan het werk had gezien met zijn drone. Het leek me wel een veilig begin. En dat was het ook, ik kan het iedereen aanraden. Die speelgoeddrone gebruikte ik binnen. Hij is zó vaak gecrasht. Ik heb de tel niet bijgehouden, maar dat ding kan het hebben, hij bleef in tact. Het was dus niet eng om ermee te oefenen.

Na een tijdje had ik vertrouwen in mijn vliegkunsten en kocht ik een echte drone. Die bleek veel gemakkelijker te besturen ook nog, aangezien een speelgoeddrone zichzelf niet in evenwicht houdt en een DJI drone wel. Als je een speelgoeddrone kan besturen, heb je dus een goede basis. Ik kan iedereen deze start aanraden. Het kost niets!"

"Ik spaarde mijn eerste echte drone langzaam bij elkaar en had er alles voor over"


Je was 17 jaar oud. Hoe kwam jij aan het geld om een drone aan te schaffen?

"Ik had een bijbaantje bij een aluminiumfabriek, daar hielp ik bij het in elkaar zetten van kozijnen. Zo spaarde ik langzaam mijn eerste echte drone bij elkaar. Ik had er alles voor over.

Waarom? Ik weet het niet, het leek me gewoon vet. Ik heb altijd iets gehad met beelden en de natuur. Soms trok ik de natuur in met mijn spiegelreflexcamera. Landschapsfotografie vond ik altijd al interessant. Momenteel volg ik een opleiding aan het Grafisch Lyceum (Crossmedia) en ben ik freelance cameraman."

Ik kocht een tweedehands DJI Phantom, gewoon op Marktplaats, voor 900,-. Ik kocht hem van iemand die er maar een paar keer mee gevlogen had. Daarmee bespaarde ik zo'n 300,-. Daar kon ik weer leuke gadgets van kopen.''


Je gaf aan dat je DJI Phantom gemakkelijker te besturen was dan je speelgoeddrone. Hoefde je dan helemaal niets meer te leren? 

“Jawel, ik heb mezelf alles moeten aanleren als het gaat om instellingen, RAW, de instellingen voor de gimbal, de maximale hoogte, sensoren aanzetten, Return To Home instellen... Dat deed ik door YouTube-tutorials te bekijken en door lid te worden van Facebookgroepen voor mijn specifieke drone. Daar kun je je vragen stellen. Er is altijd wel iemand die je wil helpen.

Je hebt het meeste aan heel veel zelf oefenen. Ik ging daarvoor de weilanden in, vlakbij mijn woonplaats, nabij Utrecht. Daar heb je geen huizen of bomen waarin je drone vast kan komen te zitten. Dat geeft een relaxed gevoel, je kan er dan op los experimenteren. Dat is ook nodig, want je moet zorgen dat je je drone onder controle hebt.''

"Ik voorkom crashes door boven de bomen te vliegen, minstens 60 meter vanaf de grond"


Heb je jouw drones nog wel eens laten crashen?

"Nee! Afkloppen... Maar dat is me nog nooit overkomen, met geen enkele professionele drone. Ook niet met de DJI Mavic Pro die ik sindskort heb. Ik voorkom het ook door altijd hoog te starten: minstens 60 meter vanaf de grond. Dan zit je boven de bomen en vlieg je er niet zomaar in. Verder zet ik mijn Return To Home altijd op 60-80 meter." 

Heb je wel eens bugs gehad in je drone waardoor je moest improviseren?

"Eens verbrak mijn Phantom 4 de verbinding halverwege een vlucht. Meestal verbindt die na wat rommelen aan de antennes wel weer, dit was nu niet het geval. Gelukkig kwam hij automatisch terug naar het startpunt. Na het opnieuw opstarten van de drone deed hij het weer even om vervolgens de verbinding weer te verbreken.

Toen ik in de Facebookgroep van de drone rondvroeg bleek dat meer mensen hier last van hadden. Het was een fout in de firmware die DJI had vrijgegeven. Omdat ik de volgende dag ook nog wilde vliegen had ik een oudere versie van de firmware erop gezet via de DJI assistant 2 software. Later had DJI een nieuwe update vrijgegeven, deze heb ik geïnstalleerd." 

"Een foto hoeft van mij niet realistisch te zijn"

Hoe ver ga jij als het gaat om nabewerking?

"Ik heb altijd gebruik gemaakt van nabewerking, ook toen ik vooral bezig was met landschapfoto's. Mijn tool daarbij was Lightroom. Ik probeer mijn foto’s altijd te bewerken in een eigen stijl, zo probeer ik een mooi geheel te maken van al mijn foto’s.

Soms maak ik ook fotomanipulaties. Voor mij is dit een leuke manier om mijn creativiteit te uiten. Daarbij ben ik niet voorzichtig, ik overdrijf en zet accenten dik aan. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan met een topdown foto van het meertje dat eruit ziet als een oog.

Een foto hoeft van mij niet realistisch te zijn. Voor mij is het belangrijker dat het beeld boeiend is en dat de foto er netjes uitziet. Soms experimenteer ik er wel eens mee. Ik post een bewerkte foto en zet in mijn verhaal een before-after. Hierin krijg je de onbewerkte en de bewerkte foto te zien, hierop krijg ik vaak leuke reacties van mensen.

Van mij mag je die before- and after-foto's gewoon zien. Want weet je, welke fotograaf edit zijn werk nou niet? Dat is prima, maar maak er geen geheim van. Ben er eerlijk en open over. Zo is het water van foto's die ik Nederland nam bijna áltijd bewerkt. Ik vind die groenige kleur nou eenmaal niet mooi, dus ik maak het blauwer." 



Hoe zorg jij ervoor dat je een eigen stijl ontwikkelt?

"Ik maak graag series en vind het tof als mijn foto's bij elkaar passen als je ze naast elkaar houdt. Vaak edit ik het groen in mijn foto's naar een donkergroene tint, de saturation gooi ik naar beneden en het oranje in mijn beelden maak ik helderder. Hoe ik dit geleerd heb? Weer door naar tutorials te kijken. Dan zocht ik naar specifieke informatie, zoals ''Wat kun je met sliders doen?" of "Hoe werk je met tonen?"

Ben je bezig met wat anderen vinden van je werk?

"Niet echt. Soms vraag ik supereerlijke bevriende fotografen wat ze van mijn foto's vinden. Ik app ze snel even, meestal geven ze handig en praktisch commentaar. Ongevraagd advies leg ik naast me neer en negatieve reacties krijg ik nauwelijks. Er zullen vast mensen bestaan die mijn werk niet mooi vinden. Dat mag. Dan scrollen ze maar lekker door naar een ander account. Dat is het handige van Instagram en dat doe ik zelf ook. Voor elk wat wils!"


Welke foto's vind je zelf goed gelukt?

“Er zijn enkele gemanipuleerde foto's waar ik trots op ben: het beeld van de Erasmusbrug en de waterval, en het meertje dat eruit ziet als een oog. Ook de pyramide van Austerlitz vind ik zelf goed gelukt. Ik maak al mijn foto’s in RAW en onderbelicht ze 1 stop. Uit je schaduwen kun je kun je tijdens het nabewerken nog veel details halen, uit de overbelichte delen niet meer. Bij deze foto heb ik de schaduwen opgehaald via Lightroom.

Wat ik maak, heeft niet iedereen. De waterval die ik onder de Erasmusbrug liet stromen in mijn beeldmanipulatie is daar een voorbeeld van. Net als het meertje dat eruit ziet als een oog. De bewerkingsideeën ontstaan spontaan. Zo zag ik écht een oog in een meer toen ik op een bergtop stond op vakantie. Daar hoefde ik nog maar weinig aan toe te voegen, om er een blauw, dromerig starend oog van te maken."

"De kwaliteit van je foto's telt! Echt goede foto's worden uiteindelijk wel gezien''

Hoe zie je jezelf: als een dronefotograaf of een nabewerkingskunstenaar? 

“Ik zie mijn dronefotografie echt als een hobby. Ik ben er veel mee bezig en heb mijn camera en drone áltijd in mijn tas. Ik geniet enorm van het vliegen, gefocusd bezig zijn, het finetunen van je werk en de voldoening als het lukt. Maar het moet geen verplichting worden. Ik ga alleen naar buiten als het mooi weer is. Kijk maar op mijn Instagram-account: in de winter is het verdacht stil! Daar ga ik niet te ver in, want dan gaan mensen je ontvolgen, als je een al te lange tijd inactief bent. Na een tijdje pak ik het weer op.

Dan denk ik ineens: ow, ik heb nog materiaal liggen. Een tijdje gebruikte ik de Instagram-planner Later.com, superhandig. Zo krijg je altijd een melding als je een foto hebt ingepland. Ik deelde toen een foto van een sproeier in een tulpenveld (before-foto en after-foto). Een lucky shot. Ik reed met een andere fotograaf door de Flevopolder en wachtte tot de boer zou gaan sproeien met zijn wagen. Dat gebeurde niet. Dit shot is leuker en beter geframed dan ik eerder in gedachten had. Ik heb dit beeld ook nabewerkt. Kijk maar naar de before-foto, zie je het verschil? 

Deze foto met het spel van waterdruppels, rechte lijnen is net weer iets anders dan al die topdown foto’s van tulpenbollenvelden die je op Insta voorbij ziet komen. Ik kreeg waanzinnig veel reacties. Persoonlijk zie ik het zo: de kwaliteit van je foto's telt. Echt goede foto's worden uiteindelijk wel gezien."


Sommige mensen maken van hun hobby hun beroep...

"Zelf zie ik mij niet direct commercieel drone piloot worden, Hoe groot is de kans dat ik een goede boterham verdien aan dronefotografie? Je moet er veel in investeren, zo'n ROC- certificaat is behoorlijk duur. Ook heb je best wel wat concurrentie en je bent afhankelijk van de opdrachten die je krijgt.

Ik zou uiteindelijk graag de documentairekant op willen gaan. Daar werk ik ook naartoe vanuit mijn studie en met mijn freelance camera-activiteiten.Wat ik wel graag zou willen, is dat ik als cameraman van een documentaire mijn werk kan ondersteunen met dronebeelden. Met die beelden kun je goed laten zien wat de setting is en alles in perspectief tonen.

Met dronebeelden maken ga ik zeker door. In elk verloren moment zoek ik informatie op omdat ik het leuk vind. Ik check het werk van anderen online en bekijk YouTube-tutorials om mezelf nieuwe technieken aan te leren en wil nog heel veel creatieve dingen en gear uitproberen."


Hoeveel contact heb je met andere droners? Hoe was dat om de jongste te zijn in de beginperiode?

"Dat blijft beperkt tot de gesprekken in de Facebookgroepen. Ik volg daarnaast de fotografen en dronepiloten die ik zelf gaaf vind, zoals @abstractaerialart. Dit account maakt veel verrassende top down fotos van symmetrie of mooie vormen in het landschap. De colorgrading van @borsch vind ik er ook uit springen. Het account van @buchstabenhausen volg ik graag, omdat het een mooi voorbeeld is van hoe je je Instagram in 1 kleurstyle kunt houden. Het is niet zo dat ik zomaar iedereen die mij volgt automatisch terugvolg.

Leeftijd is nooit een belemmering geweest. Ook geen voordeel. Ik had het er gewoon niet over. Je ziet weinig persoonlijke informatie op mijn account. Wie iets over me wil weten, mag het altijd vragen, maar het hoeft niet. De beelden spreken voor zich.''

Welke locaties zoek je graag op om te vliegen met je drone?

"Inmiddels heb ik alle drone-locaties in Nederland wel gehad. Vaak ga ik 2/3 keer per jaar op vakantie, vaker kan helaas niet omdat ik nog studeer. In het buitenland schiet ik zo veel mogelijk beelden. Het materiaal van die reis is mijn voorraadje: dan kan ik weer even vooruit met nieuw, origineel materiaal. Mijn volgende trip gaat naar Corsica. Thuis scan ik de omgeving met Google Maps. Ik kijk naar leuke plekken, mooie vormen in landschappen en markeer die plekken met vlaggetjes.


Als je naar mijn Google Maps kijkt, zie je momenteel wel 100-200 puntjes op de kaart van Nederland staan. Op Insta bekijk ik feeds over Corsica, liefst van dronefotografen. Ik probeer de wereld echt alvast te bekijken vanuit het perspectief van een drone en kijk naar hoe groot iets is, zodat ik alles goed kan instellen. Op locatie hoef ik dan alleen nog maar uit te voeren. Vaak ben ik na vijf tot tien minuten klaar. Als ik mijn beeld heb, ga ik meteen weg." Lacht: "Dan heb ik daar niets meer te zoeken!"

Bij de foto van de spoorbrug, gemaakt in Frankrijk, bereidde ik me ook op die manier voor. Ik keek waar ik kon gaan staan (op de parkeerplaats), hoelang ik moest vliegen om er te komen en had maximaal 120 meter ingesteld. De foto is goed gelukt! Als ik hoger dan 120 meter moet vliegen, maak ik een panoramashot. Via Lightroom kun je de foto's dan weer makkelijk aan elkaar plakken. Je zou dit ook via de DJI App kunnen doen overigens."


Apparatuur

Dit is de apparatuur die Kees Streefkerk gebruikt: DJI Mavic 2 Pro, een extra DJI Mavic 2 Accu, Polarpro Vivid Collection voor de DJI Mavic Pro 2, Adobe Photoshop en Adobe Lightroom.


DJI Mavic 2 Pro

Met de DJI Mavic 2 Pro drone maak je prachtige video’s én foto’s van bovenaf. Deze drone kan vliegen met een snelheid van maar liefst 72km/h en heeft een bereik tot 8km vanaf de controller. Vanwege het ingeklapte formaat past deze drone altijd wel in je tas en is daarom zeer geschikt om mee te nemen naar jouw volgende reisbestemming.

Bekijk hier

DJI Intelligent Battery voor de Mavic

Met de DJI Mavic Flight Battery ben je altijd verzekerd van genoeg energie. Het is altijd handig om extra set batterijen te hebben, voor het geval dat de batterij leeg raakt of stuk gaat. Daarnaast moet je de batterijen opladen. Je kunt de drone onderweg opladen met de car charger of meerdere batterijen opladen met de charging hub.

Bekijk hier

Polar Pro VIVID Collection voor de DJI Mavic Pro 2

Deze Polar Pro VIVID Collection voor de DJI Mavic 2 Pro bestaat uit drie filters die de voordelen van grijsfilters en polarisatiefilters bieden. Deze filters zijn gemaakt van een hoge kwaliteit optisch glas met multicoating en gaan reflecties tegen. Daarnaast zorgen ze ook voor levendige kleuren en wegen ze slechts 1 gram.

Bekijk hier

Voorbeeldfoto’s

Benieuwd naar het werk van Kees Streefkerk? Je ziet hieronder foto's die Kees gemaakt heeft met zijn apparatuur.


Meer drone-inspiratie