Spectaculaire live beelden van Bart Heemskerk

Wie is Bart? | Interview | What's in the bag? | Voorbeeldfoto's

Wie is Bart?

Bart Heemskerk (33) is fulltime concertfotograaf. Hij bezoekt vele festivals, zoals Pinkpop, Lowlands, Mysteryland, Paaspop, Eurosonic Noorderslag & Concert at Sea. Barts spectaculaire live beelden knallen van het scherm en worden opgepikt in de muziekwereld. Niet voor niets heeft hij inmiddels al 10 keer op de cover van de Oor gestaan met zijn foto’s."


"Je beste foto maak je morgen"



Wanneer begon je met fotografie?

“Ik ben er in verhouding nog niet eens zo lang mee bezig. Na de middelbare school volgde ik de PABO, omdat ik een stabiel inkomen wilde en van kennis overdragen hield.

We hadden thuis een Canon EOS 400D liggen, daar ging ik in mijn vrije tijd mee op pad. In 2010 kocht ik zelf goede camera's: een Canon EOS 40D en een Canon EOS 50D. Daarna stapte ik over op de Canon EOS-1D Mark II. Ik dacht: ik probeer het gewoon. Ondertussen leerde ik mezelf alle functies aan.

Door eerst met de techniek aan de slag te gaan om zo diafragma, sluitertijd en ISO-waarden te leren kennen had ik een aardige basis en kon ik verder bouwen op wat ik al wist. In 2013 besloot ik fulltime fotograaf te worden.”

Hoe rolde je in de eventfotografie?

“Muziek is altijd mijn grote liefde geweest. Ik bezocht altijd zo veel mogelijk concerten en festivals. Het leek me ideaal om dit als fotograaf te mogen doen. Zodoende heb ik gekeken naar hoe andere fotografen werken in de muziekindustrie. Ik bezocht veel events, dacht na hoe ik het zou doen en deed veel contacten op. Zo ging het balletje rollen."

“Mijn drijfveren en ambities waren vanaf het begin: ik wil de bekendste popfotograaf worden van Nederland”

"Ik fotografeerde Kensington als voorprogramma. Ik ben voor hen gaan werken, en veel is daar uit voortgevloeid. Een combinatie van kwaliteit leveren en een netwerk hebben, is denk ik essentieel om een stap vooruit te maken. Daarnaast moeten mensen het je gunnen.”



Wat was je ambitie als muziekfotograaf?

“Mijn drijfveren en ambities waren vanaf het begin: ik wil de bekendste popfotograaf worden van Nederland. Dat is nogal een gat om te vullen na bekende namen zoals Anton Corbijn of Lex van Rossum. Toch wilde ik het grote doel behalen."

"Ik richt mij alleen maar op muziek, en dan in de breedste vorm. Denk aan portretten van muzikanten, covers, festivals en documentaires. Muziek is mijn eerste liefde en ik geniet er elke dag van dat ik daar mee bezig mag zijn. Soms moet ik mezelf nog wel even knijpen! Gebeurt dit wel echt? Voor hetzelfde geld stond ik nu voor de klas in Amsterdam Zuid-Oost.”

''Groei op een rustige manier, terwijl je openstaat voor andere afslagen''

Heb je meteen kunnen leven van fotografie?

“Die eerste paar jaar combineerde ik fotografie met het lesgeven op de basisschool. Ik wilde toen vooral veel leren op het gebied van fotografie, zodat ik een portfolio kon maken, om te laten zien wat ik allemaal kan. Mijn foto-uren maakte ik in de avonden en in de weekenden bij festivals en concerten. Op een gegeven moment werd mijn werk opgepikt door muziekblad OOR en MOJO-concerts.  Zij waren onder de indruk van wat ik allemaal had gedaan in korte tijd.’’


Is jouw tip aan beginners: ‘’maak een portfolio’’?

‘’Dat en: neem de tijd. Het is wel fijn om jezelf niet meteen onder druk te zetten.  Werk er in het begin misschien naast om zo je liefde te kunnen bekostigen. Zo kun je op een rustige manier groeien, terwijl je open staat voor andere afslagen. In 2013 besloot ik om alles om te gooien en fulltime met het fotografievak bezig te zijn. En nu sta ik zelfs weer voor de klas om te vertellen over fotografie. Dat doe ik met heel veel plezier!’’

“Ik vind het mooi dat ik mijn liefde voor muziek kan beleven door mijn camera en de muziek ook weer wat terug kan geven”



Wat vind je mooi aan je vak?

‘’Een creatief beroep als fotograaf wordt gevoed door liefde. Je gaat dit niet doen omdat je alleen maar geld wil verdienen. Uiteindelijk draait de wereld om een combinatie van doen wat je leuk vindt en een steady inkomen hebben. Als dat mooi in balans is, dan doe je het volgens mij wel aardig. Ik vind het inspirerend dat ik mijn liefde voor muziek kan beleven door mijn camera en de muziek ook weer wat terug kan geven door LP’s te kopen, naar concerten toe te gaan of beeldmateriaal beschikbaar te stellen voor artiesten en evenementen.’’

"In elke tak van de muziek is liefde terug te vinden"

‘’De combinatie van geven en nemen doet me goed en buiten een financiële beloning is de muziek een passie om op door te bouwen. Of het nou dance, rock, pop, klassiek is. In elke tak van de muziek is liefde terug te vinden en door het vast te leggen op een eigenwijze manier komt dat weer terug in opdrachten.‘’



Wat is jouw handtekening?

‘Ik vind het belangrijk dat ik er ben. Of een artiest nou intiem alleen in zijn kleedkamer zit zich voor te bereiden op de show of net het podium op rent… ik zie het gebeuren en mis het moment niet. Bij Kensington, Guus Meeuwis en Armin van Buuren krijg ik de volledige vrijheid om te doen wat ik wil, maar ook dan ligt mijn focus bij ‘aanwezig zijn’. 

Aan het begin van m’n carrière was ik vooral bezig om dingen te proberen, tijdens het schieten maar ook tijdens het bewerken. Anderen zeiden dat ik herkenbaar beeld maak. Ik maakte de bewuste keuze om geen logo op de foto’s te zetten. Maar zodra je van anderen hoort dat je herkenbaar bent, dan doe je het goed. Het is tof als je opvalt in de grote massa die er is. Mijn handtekening is de manier waarop ik de artiesten laat zien: uitgesproken, intiem, emotievol. Ik laat zowel de beleving van de fans als die van de artiesten zien."


Je hebt vele artiesten gefotografeerd. Welke foto is je favoriet?

‘’Iets als een favoriete foto voel ik niet zo, het moment is voor mij bijzonder genoeg en bij elke foto die je maakt hebt je een andere herinnering. De eerste keer in een studio met Justin Bieber was bijzonder maar Kensington fotograferen voor 50.000 man in de ArenA deed ook wat met me.”

Hij valt even stil en vertelt met een brede glimlach: “Toen ik voor het eerst voor de Rolling Stones werkte in 2014 was dat ook wel even een momentje. Ik heb toen letterlijk twee minuten stil gestaan tijdens de show om er even bewust van te genieten. Niet te lang, daarna moest ik door. Uiteindelijk gaat het om het werk: ik wil kwaliteit blijven leveren."

"Elke foto is uniek. Ik schiet ruim 10TB per jaar maar kan me maar al te goed herinneren wanneer ik iets geschoten heb.’’


Wat zou je tegen de jonge Bart willen zeggen?

“Ha, mooie vraag! Ik denk dat één van mijn allereerste shows de TMF Awards in Enschede waren, daarna Dance Valley volgens mij. Er volgden een hoop shows in de Melkweg en veel kleinere zalen. Als je de foto’s van toen bekijkt, zie je dat ik een hoop geleerd heb, op het gebied van de kadering van het beeld, bewerking, diversiteit aanbrengen in series en het vangen van emotie in beeld."

"Ik heb het vak geleerd door vaak op mijn muil te gaan en weer door te gaan. Tegen de Bart van toen zou ik vooral willen zeggen: je hebt de juiste weg bewandeld. Laat anderen maar praten en laat je niet afleiden van je drijfveren en doelen. Geen enkel doel is te hoog.”


Dat je de lat hoog legt voor jezelf, blijkt wel uit deze uitspraak, uit een vorig interview: ‘’Je beste foto schiet je morgen’’

‘’Klopt, ik ben iemand die niet stil wil blijven staan. Ik geloof daar echt in: je beste foto schiet je morgen. Er komt altijd weer een nieuw moment, een nieuwe situatie. Ik doe nu dingen die ik acht jaar geleden nooit had durven dromen of doen. Ik leer nu vooral van puntjes op de I te zetten. Betere bewerkers meenemen, kijken naar andere fotografen, kadering, naar wat hot is in de fashion. Dat combineer ik met mijn eigen visie en stijl."

"Er valt altijd te leren en ook technisch kan ik bijvoorbeeld niet tippen aan een Erwin Olaf. Daarom vind ik Het Perfecte Plaatje wel een leuk programma, daarin zie je hoe iedereen een eigen specialisme heeft en zich altijd kan blijven ontwikkelen. Dat is bij mij net zo.’’



Loop je jezelf daarin wel eens voorbij?

‘’Dat valt mee. Streven naar meer zorgt ervoor dat je nieuwe dromen en doelen krijgt en uiteindelijk ook nieuwe klanten. Ik zorg ervoor dat ik een balans houd tussen nieuwe klanten krijgen, klanten behouden en klanten laten gaan. Je moet niet bang zijn om klanten los te laten omdat je groeit. Daarnaast kan ik ook goed om me heen kijken en dankbaar zijn voor wat er is en voor de kansen die ik kreeg."

"Het zit ook gewoon in me om actief te willen zijn. Ik ben een doener. Soms lijk ik wel een jonge puppy. Ik houd ervan om ergens in te duiken. Soms lukt iets niet of pakt het niet uit zoals ik had gewild. Word je daar slechter van? Lijkt mij niet, uiteindelijk is het een ervaring die je weer meeneemt.’’


Heb je een voorbeeld van een situatie die niet uitpakte zoals je gepland had?

‘’Genoeg! Ik heb mijn camera wel eens uit een rijdende auto laten vallen. En toen mijn laptop van de trap stuiterde, met daarop een week productie, baalde ik ook. Ow, en tijdens een festival gleed ik eens uit, zodat mijn lenzen en body’s kopje onder gingen in de modder. Ah, en ik heb wel eens foto’s aangeleverd in verkeerde kleurprofielen en mensen ingehuurd die vervolgens ellende aanleverden. Dus ja, niet elke keuze pakt goed uit. Daar leer je van. Volgende keer beter.’’


Wat zie jij als een goede muziekfoto?

“Een goede foto is een beeld waaruit emotie en beleving spreekt. Een foto waar jij als fotograaf achter staat en waar een artiest zichzelf in herkent. Een bandfoto is voor mij net zo goed een vorm van kunst als de abstracte foto’s uit het Fotomuseum. Ik denk niet graag vanuit een keurslijf. Anton Corbijn gaf bij College Tour wel een treffend antwoord op de vraag: “Waarom is jouw foto nou meer waard dan die van mij”? Simpelweg omdat zijn naam eronder staat.''

"Voor de covers van een magazine vind ik het belangrijk om interactie te hebben met de artiest. Ik had twee weken geleden de kans om David Lee Roth (de zanger van Van Halen) te portretteren. Hij gaf aan niet van boven gefotografeerd te willen worden. Helder, dan heb je een richtlijn en kun je vanuit daar aan de slag.’’

“Ik geef mijn liefde en kennis voor het vak graag door”




Hoe gaan concertfotografen met elkaar om, is er haat en nijd of valt dat mee?

‘’De liefde voor de muziek is groot en ik bekijk het zo: je wil samen de muziekindustrie naar een hoger level tillen. Ik kijk met plezier naar het werk van jonge fotografen. Er is ruimte voor iedereen. Ik maak ook geen geheim van wat ik doe en hoe ik het doe. Ik neem jaarlijks een stagiaire aan en ik deel mijn kennis vaak tijdens evenementen, lezingen en workshops. Ik geef mijn liefde en kennis voor het vak graag door.’’

Waar droom je nog van?

‘’Op wereldtournee met Beyoncé! Niet echt het meest realistische doel maar wel een droom. Ik denk dat de stappen zetten naar internationale faam iets is waar ik langzaam wel mee bezig ben. Nederland is echt te gek maar ik merk dat ik het net zo vet vind om naar Japan te gaan of om in Miami te fotograferen. Daar zou ik nog wel meer tijd en energie in willen stoppen. Maar ja, ik wil privé ook nog wat tijd over houden, hè? Komend jaar gaan mijn vriendin en ik trouwen dus dan wil dan ook wel in de buurt zijn om te helpen met alle voorbereidingen.” Bart lacht: “Doordeweeks, dat wel!’’


What's in the bag?

Bart Heemskerk fotografeert met Canon. Dit is de apparatuur die hij gebruikt:


Canon 1DX Mark II

Canon EOS 1DX Mark II

Deze robuuste 20 Megapixel-camera van Canon is een echt werkpaard. De body is stevig, ligt goed in de hand én kan tegen een stootje. Perfect voor de fotograaf die in veel verschillende weersomstandigheden fotografeert. De High Density Reticular II autofocus zorgt er met 61 detectiepunten voor dat je onderwerp altijd haarscherp is.

Bekijk de Canon EOS 1DX Mark II

Canon 11-24mm objectief

Canon 11-24mm f/4.0

Dit ultragroothoekobjectief van Canon is perfect voor kleinere ruimtes of juist wanneer je een overzicht van bijvoorbeeld een enorm publiek voor een podium wil fotograferen. Anders dan bij de fisheye vertekent het beeld hier minder in de randen doordat de lensbolling veel minder is. De snelle USM-autofocus levert keer op keer snelle focus.

Bekijk de Canon 11-24mm f/4.0

Canon 16-35mm objectief

Canon 16-35mm f/2.8 III

De Canon 16-35mm maakt foto’s met geweldige kwaliteit. Een goede allround groothoeklens dankzij het bereik van 16 tot 35mm. Het constante, snelle diafragma van f/2.8 geeft je foto’s een zachte bokeh en maakt bovendien fotograferen met weinig licht zeer aangenaam. Op 16mm geeft de lens nog een kleine vervorming in de hoeken.

Bekijk de Canon 16-35mm f/2.8 III

Canon 24-70mm objectief

Canon 24-70mm f/2.8 II

Dit objectief is in de afgelopen jaren een standaardlens geworden voor vele fotografen en zelfs filmmakers. De Canon 24-70 heeft een groot zoombereik dat voor vrijwel elke situatie gebruikt kan worden. Groothoek of close-up, je kunt kiezen. Het constante diafragma over het gehele bereik en het Super UD-glas leveren superieure beeldkwaliteit.


Bekijk de Canon 24-70mm f/2.8 II

Canon 8-15mm Fisheye objectief

Canon 8-15mm f/4.0 Fisheye

Met deze fisheye-lens maak je foto’s met een enorm grote hoek door de bolling van de lens. De beeldhoek is 180 graden. Dit kan erg leuke en mooie effecten opleveren. Dankzij het relatief grote diafragma van f/4.0 is deze lens goed geschikt voor situaties met minder licht. De zoom van 8-15mm geeft je extra controle over het zoombereik van de groothoek.

Bekijk de Canon 8-15mm f/4.0

Canon 70-200mm tele objectiefs

Canon 70-200mm f/2.8 III

Deze telezoomlens van Canon geeft je alles wat je nodig hebt bij het fotograferen op grotere afstanden. De krachtige Image Stabilizer compenseert de onscherpte van camerabewegingen, zodat je zelfs op 200mm nog scherpe foto’s kunt maken. De snelle USM autofocus zorgt ervoor dat je snel bewegende onderwerp toch scherp vastgelegd wordt.

Bekijk de Canon 70-200mm f/2.8 III

Voorbeeldfoto’s

Benieuwd naar het werk van Bart? Je ziet hieronder foto's die Bart gemaakt heeft met zijn Canon-apparatuur.


Terug naar de overzichtspagina