instagram

Instagram voor fotografen

Tips voor Instagram fotografie

Instagram is een effectieve manier om je werk (hobby-matig of professioneel) te delen met een groter publiek en contact te leggen met collega-fotografen. Via Instagram kun je nieuwe opdrachten binnenkrijgen maar ook waardevolle feedback op je fotografie. Dit laatste kun je goed gebruiken om steeds beter te worden in wat je doet. Maar hoe bouw je een goed netwerk op? En waar let je op met het posten van je fotografie? In deze blog geven wij je graag een paar tips.

Tip 1

Bepaal je strategie

Allereerst: bedenk of Instagram echt de manier is voor jou om het doel (meer bereik) te behalen. Een sociale media kanaal onderhouden en een relatie opbouwen met je volgers kost tijd en energie. Het is een echte investering. Maar laat je niet ontmoedigen. Met de juiste strategie kun je er veel uit halen en plezier hebben.

Bedenk van tevoren jouw strategie: hoe wil je overkomen? Wat dient jouw werk het beste?

Tip 2

Vind een niche die bij je past

Een niche is een belangrijk onderdeel van jouw identiteit. Dit kan bijvoorbeeld een specifiek thema zijn, zoals architectuur, portretfotografie, mode of reizen. Maar dit kan ook een stijl zijn, zoals zwart-wit fotografie, minimalistisch of filmisch.

Op Instagram verwachten je volgers dat je deze stijl of thema doorvoert in je feed. Dit laat ze elke keer terugkomen. De nieuwe bezoekers op jouw profiel maken een beslissing gebaseerd op de eerste negen foto’s. Zorg er dan ook voor dat deze foto’s goed representeren waar jij voor staat en wie je bent als fotograaf.

Tip 3

Instagram als portofolio

Zorg dus voor een consistente stijl en lay-out en genereer hiermee trouwe bezoekers. Daarnaast is belangrijk om te zorgen voor de wauw factor. Alleen je beste foto’s plaats je op je feed. Heb je net een fotoshoot gehad en kan je niet kiezen? Plaats de foto’s dan achter elkaar als serie. Dit kun je doen door meerdere foto’s te selecteren bij het uploaden. Let hierbij op dat je de beste vooraan zet en nooit meer dan vier foto’s in een serie plaatst. Teveel foto's in een serie kan juist het tegenovergestelde effect geven. De kijker kan de aandacht juist verliezen. Door een vast aantal te kiezen dwing je jezelf om kritisch te blijven over wat je wel of niet via Instagram deelt.


1

2

3

Tip 4

De persoon achter de camera

Instagram is een goed middel om je foto’s te laten zien aan een groot publiek, maar de persoon achter de camera is net zo interessant. Geef de volgers ook eens een voorproefje, een inzicht of een ‘behind the scenes’ van een fotoshoot of project. Dit maakt het persoonlijker en kan ervoor zorgen dat je volgers zich meer verbonden voelen. Denk hierbij aan de regel 80/20. Laat 80 procent van de inhoud over de fotografie zelf gaan en gebruik 20 procent van je Instagram voor persoonlijkere berichten.

Als je meer dan 20 procent persoonlijk wilt maken, maak dan een apart account aan of gebruik de functie Instagramverhalen. De functie Instagramverhalen is ook een goede manier om meer interactie met volgers op te bouwen.

Tip 5

Fotografeer niet met je smartphone

Natuurlijk gebruik je voor de professionele fotografie je DSLR- of systeemcamera. Hiermee maak je foto’s van hoge kwaliteit en deze foto’s gebruik je ook voor je Instagram. Deze camera’s geven je ook meer controle over de afbeelding. Je kunt de instellingen aanpassen aan elke situatie. DSLR- en systeemcamera’s zijn geschikt voor fotografie bij weinig licht en bij inzoomen op een onderwerp.

Je fotografeert het beste alle foto’s in RAW-formaat. RAW-formaat foto’s zijn veel gedetailleerder dan JPG-formaat foto’s. Deze foto’s kan je goed bewerken in een bewerkingsprogramma. Je laat dus de filters van Instagram achterwege. Tijdens het bewerken van RAW-formaat foto’s kan je de belichting, hooglichten en schaduwpartijen goed afstemmen.

Het is goed om te weten dat de foto’s niet de maximale breedte van 1080px moeten overschrijden. Doet het dit wel dan gaat dit ten koste van de kwaliteit van de foto, en die hou je liever zelf in de hand. Om te voorkomen dat Instagram alsnog de grotere bestanden verkleint is het verstandig om de kwaliteit een stukje lager te zetten. Rond de 75 procent is voldoende.

Tip 6

Kwaliteit of kwantiteit

Op de vraag kwaliteit of kwantiteit zeggen wij altijd kwaliteit. Publiceer regelmatig nieuwe foto’s maar niet te vaak. Het streven zou je op 1 of 2 keer per week kunnen zetten. Het is belangrijker om relevante en hoogwaardige content te plaatsen, omdat dit een grotere kans heeft om positieve respons te krijgen. Door de positieve respons zullen jouw berichten hoger scoren in de feeds van je volgers. Dit geeft uiteindelijk meer bereik.

Het is raadzaam om een routine te krijgen in het posten van nieuwe content. Dit geeft een gevoel van gemeenschap tussen jou en je volgers. Het geeft je ook de noodzaak om nieuwe content te creëren en hiermee ontwikkel je je fotografie.

Online zijn er veel studies te vinden over het beste tijdstip om te posten op sociale media. Zo is er ’s ochtends meer activiteit en een hogere betrokkenheid. Zondag zou de dag zijn waar de meeste interacties plaatsvinden, net als regenachtige dagen.


7

8

5

Tip 7

Welk bijschrift kies je?

Onder de foto’s is er plaats om een kort verhaal te schrijven. Dit is goed om te gebruiken. Mensen besteden hierdoor meer tijd aan een foto. Je geeft hiermee de volgers iets om mentaal mee bezig te zijn en je stimuleert hiermee interactie.

Met de juiste bijschriften kun je een emotionele reactie oproepen van je volgers. Het vergroot de kans dat mensen het lezen en op de knoppen ‘meer’ of ‘like’ klikken. Dit vergroot de tijd dat ze aan je bericht besteden. In het bijschrift kun je een open vraag verwerken, waardoor je de volgers uitlokt om de interactie aan te gaan.

Tip 8

Gebruik de juiste hashtags

Tegenwoordig zijn hashtags (#) welbekend. Het is een tool om de betrokkenheid te vergroten en relevante volgers aan te trekken. Gebruik de specifieke en populaire hashtags om zichtbaarheid te stimuleren. De relevantie is belangrijk. Gebruik alleen geschikte hashtags.

Instagram heeft een mogelijkheid om hashtags te volgen. Hierdoor verbinden hashtags gelijkgestemde volgers rond een specifiek onderwerp. Het is ook mogelijk om je eigen hashtag te gebruiken. Een unieke hashtag die alleen van toepassing is op jou en je fotografie.

Regels voor het gebruik van hashtags zijn er niet. Je kunt er tot maximaal 30 gebruiken. Het belangrijkste is dat de hashtags die je gebruikt relevant zijn voor jouw fotografie. Ook rondom het gebruiken van hashtags zijn diverse studies te vinden. Een recente studie geeft aan dat het gebruik van 11 hashtags of meer ca. 400% meer bezoekers aantrekt dan geen gebruik van hashtags. Bij het gebruik van 1-10 hashtags trek je ca. 200% meer bezoekers aan. Vooraf kun je uitzoeken welke hashtags passen bij je profiel. Je kunt een combinatie van Nederlandse en Engelse hashtags gebruiken onder elke foto.

Tip 9

Een community opbouwen doe je zo

Via Instagram kun je een relevante community opbouwen. Deze community gaat vooral over interactie, niet alleen maar cijfers. Het is raadzaam om op zoek te gaan naar fotografen die jij zelf bewondert en deze te volgen. Begin aan interactie met deze fotografen via hun feed. Dit kan je ook doen met stijlen of thema’s die aansluiten bij je eigen werk. Ben je een fotograaf die voornamelijk portretfotografie maakt? Volg dan fotografen die zich hier ook mee bezig houden. Het is een goede manier om je netwerk uit te breiden en meer op te vallen bij potentiele klanten.


3

9

11

Tip 10

Maak tijd voor echte interactie

Neem echt de tijd om mensen terug te schrijven die opmerkingen hebben geplaatst onder je fotografie. Het Instagram-algoritme zoekt vooral naar berichten die veel likes en reacties hebben ontvangen. Dit wordt gezien als boeiende, kwaliteitsvolle inhoud die mensen willen zien. Als een bericht na het plaatsen veel interactie krijgt wordt deze vanzelf aan meer volgers getoond.

Dit werkt ook andersom. De volger die een mooi compliment heeft geplaatst bij een foto verwacht dit enigszins ook terug. Neem hier dan ook de tijd voor. Hiermee help je elkaar met groeien. Dit kan ook door samen te werken of het werk van inspirerende fotografen te featuren. Dit geeft ook een extra relevantie voor volgers om je Instagram profiel te blijven volgen.

Tip 11

Instagram Hubs

Hubs kunnen worden gezien als online-galerijen. Instagram Hubs zijn Instagram-accounts die beheerd worden door andere gebruikers, maar de foto’s zijn allemaal gelinkt door een gezamenlijk thema of fotografie-genre. Zoek deze accounts op en zorg dat jouw foto’s worden uitgelicht. Dit kan je doen door de juiste hashtag te gebruiken zodat je opvalt.

Dit levert uiteindelijk meer zichtbaarheid van je profiel op. Meer zichtbaarheid resulteert in meer relevante volgers.

Tip 12

Haal het maximale uit je Instagram profiel

Het zijn de details die veel kunnen uitmaken. Bedenk daarom een goede accountnaam. Een goede naam is makkelijk te onthouden en herkenbaar is. Gebruik dan zoveel mogelijk dezelfde naam op al je sociale media platformen. Plaats hierbij een profielfoto die aansluit bij je fotografie.

De biografie is net zo belangrijk als je fotografie. Het moet omvatten wat je specialiteit is en waar je fotografie op gebaseerd is. Voeg hier ook je website en contactgegevens toe. Zo weet je zeker dat de potentiele klant je website direct weet te vinden.

Volg ons op instagram via: instagram.com/kameraexpress

Meer inspiratie opdoen?

Bekijk ook eens deze pagina's vol fotografietips:

Alle blogs