Interview Ahmet Polat

Dit interview komt uit ons archief. Eerste publicatie: ...

Interview met portretfotograaf Ahmet Polat

Wie is Ahmet Polat? | Interview | Apparatuur | Voorbeeldfoto's


Wie is Ahmet Polat?

Ahmet Polat is een Canon-fotograaf met een zeer brede interesse. Hij doet zowel aan studiofotografie als aan straatfotografie en journalistieke fotografie, voor opdrachtgevers als The New York Times en Vogue. Ahmet is docent Crossmedia Design op de ArtEZ. Hij vertrok aan het begin van deze eeuw uit Nederland, om vervolgens tien jaar in Istanbul te verblijven. In 2015 kwam hij terug en in datzelfde jaar werd hij Fotograaf des Vaderlands.

Ahmet ziet zichzelf als beeldauteur. Hij wil verhalen delen met de wereld. Ahmet breidt momenteel zijn eigen studio uit en werkt aan nieuwe studiobeelden. Je kunt in dit artikel alvast enkele nieuwe, nog niet eerder gepubliceerde, foto's bewonderen. Ahmet exposeert met deze foto's, in samenwerking met FOAM, in galerie Amsterdam West. De expositie is onderdeel van het project 'Postcards from Morocco'.


"Naast techniek en digitale skills, heb je sociale en soft skills nodig om verder te komen."

Welke skills moet je hebben om voor grote magazines als Vogue te werken? 

"De skills die je moet opbouwen om verder te komen in je carrière verschillen per individu. Ik ben van mening dat je naast techniek en digitale skills, vooral sociale en soft skills nodig hebt. Natuurlijk is het fijn als je weet hoe je camera werkt en als je doorhebt hoe je je lens moet gebruiken, maar je maakt het verschil door jouw manier van communiceren.

Fotografen verstoppen zich vaak achter hun vak. Ze gedragen zich ongemakkelijk en ongeduldig in het bijzijn van klanten. Dat zie je terug in het werk. Naar mijn mening moet je je 80 procent van je tijd bezig houden met het overbrengen van je idee. Je wilt mensen meenemen in je verhaal. Je hebt pas een goed beginpunt als mensen begrijpen wat je wil vertellen. Dán kun je aan de slag met de uitwerking."

"Het is heel belangrijk om te praten over beeld."

Hoe breng je een idee goed over? 

"Ik hoef daar inmiddels niet meer over na te denken, maar dat heeft even geduurd. Aanvankelijk had ik veel moeite met het uitleggen van mijn ideeën. Daar ben ik aan gaan werken. Ik gaf presentaties voor klanten en gebruikte daar veel beelden bij. Ik praatte graag met mijn beelden als leidraad. Dat kan ik andere fotografen ook aanraden. Je bent sterk in communiceren via beelden, maak daar gebruik van. Je mag het jezelf best gemakkelijk maken.

Ik gaf een tijdlang workshops op scholen en moest ongemotiveerde leerlingen met me mee zien te krijgen. Nou, als dat je lukt, dan kun je de wereld aan.


Inmiddels geef ik met gemak pitches voor een volle zaal. Honderd of tweehonderd luisteraars? Het maakt me oprecht niet meer uit. Ik doe het wel. Oefenen helpt dus echt. Het is heel belangrijk om te praten over beeld."

Waarom is het belangrijk om te praten over beeld?

"Wanneer je hierover begint, merk je al gauw dat mensen veel minder begrijpen van (je) beeld dan je zou denken. Het is interessant om te praten over verschillende perspectieven, interpretaties en vragen. Toen ik Fotograaf des Vaderlands was, pleitte ik voor meer aandacht voor beeldtaal in de maatschappij. Nederland is een Calvinistisch land waarin taal altijd boven beeld heeft gestaan, maar in deze moderne tijden is verandering op dat vlak naar mijn mening gewenst.

Mensen communiceren via Instagram en appen de hele dag door emoticons naar elkaar. Beeldtaal is aanweziger dan ooit. Het zou een vak op school moeten zijn. Noem het Beeld of Mediawijsheid en behandel tijdens die lessen geschiedenis, culturele referenties en symbolen. Het is belangrijk dat je beseft wat de context is, hoe een boodschap ontstaat en hoe je je kunt ontdoen van ruis. Je moet beelden kunnen uitleggen, maar ook kunnen lezen. Zoals je niet alleen goed moet kunnen pitchen, maar ook moet kunnen luisteren als fotograaf."

 

Je zegt dat je goed moet kunnen luisteren als fotograaf. Waarom precies? 

"Ik wil mensen in hun kracht laten zien. Daarvoor is het van belang dat je weet wie er tegenover je staat. Ik wil weten hoe iemand is. Ik heb het druk, zoals de meeste mensen, maar als ik met iemand ga zitten, dan ben ik er ook echt. Dan neem ik de tijd voor je. Ik ben bewust aanwezig, luister met aandacht, stel vragen en ik ben nieuwsgierig naar de ander.

Ik ben écht in mijn nopjes als het me vervolgens lukt om iemand weer te geven zoals diegene is. Dat zijn de mooiste momenten: de momenten waarop alles op zijn plaats valt. Ik heb veel plezier in mijn werk. Dankzij mijn foto's leef ik constant in het nu. Het is prachtig om met andere, boeiende mensen mooie dingen te mogen maken en te delen." 

"Ik kijk door alle onzin en omhulsels heen. Op zoek naar de kern. Die kern wil ik vastgrijpen en laten zien!"

Hoe (bewust) heb je die eigen stijl opgebouwd?

“Als je vraagt 'wat is jouw stijl of signatuur?' dan is het beste antwoord: 'Eentje waarmee ik mezelf continu uitdaag'. Ik leg me binnen een periode, bijvoorbeeld een jaar, volledig toe op een bepaalde fotostijl. De ene keer is dat straatfotografie, een andere keer mode, film en nu is dat studiofotografie. Ik vind het interessant om onderzoek te doen naar iets waar ik het antwoord (nog) niet van weet.

Ik heb een studio in Amsterdam Noord. Het is nooit een klassieke studio geweest. Ik wil hem nu gaan uitbreiden en uitbouwen. Mijn huidige uitdaging is daarom: werken aan mijn studio en mijn beelden in die studio uitdiepen en verbeteren."


Welke thema's stel jij centraal binnen die signatuur?

"Vanaf het begin van mijn fotografie focuste ik op de mens in relatie met zichzelf en de omgeving. Dat doe ik nu nog steeds. In steden kijk ik hoe mensen omgaan met de publieke ruimte. Op het platteland kijk ik naar de landbouw. Naar klimaatverandering en naar de impact van de mens op de wereld. In de studio kijk ik hoe iemand zich beweegt en contact maakt. Ik kijk naar identiteit, gender en dit soort zaken.

Je zult zien: hoe langer je bezig bent, hoe herkenbaarder je werk wordt. Er sijpelt altijd wel iets door van je interesses in de verschillende soorten beelden. Kortgezegd kijk ik altijd en overal door alle onzin en omhulsels heen. Op zoek naar de kern. Die kern wil ik vastgrijpen en laten zien!"


Hoe doe je dat; je signatuur ontwikkelen?

"Het is belangrijk dat je thema's vindt waarin jij een uitdaging ziet. Neem die thema's mee in alles wat je doet."

"Wees consistent. Je moet achter de verhalen staan die jij vertelt als beeldauteur."

Welke apparatuur en instellingen raad jij aan?

  • "Kijk welke apparatuur bij je past. Ik maakte aanvankelijk veel zwart-wit-beelden, met Tri-x 400 ASA-film, waarbij ik alles zelf ontwikkelde. Ik drukte mijn beelden op bairetpapier voor tentoonstellingen. Daarna werkte ik met mijn eigen gebouwde camera's op midden-formaat. Nu fotografeer ik weer met compactere camera's, zoals de Canon EOS-R."
  • "Zorg dat je alles weet, technisch gezien, zodat je niet meer na hoeft te denken over de bediening van je apparatuur tijdens je shoot."
  • "Besef ook dat de beheersing van de techniek niet alles is. Dat is smaak. Ik vraag altijd aan mijn studenten wat ze fijn vinden. Houd je van zwart-wit, van een groothoeklens of van veel editen? Doe het dan. Smaak is en blijft subjectief."

Heb je tips op het gebied van nabewerking?

  • "Denk na over wat je wil doen op het gebied van nabewerking. Mijn smaak is totaal veranderd. Vroeger retoucheerde ik de huid, nu niet meer. Ik speel zodanig met licht of make-up zodat ik van tevoren al het beeld voor me zie dat ik wil maken."
  • "Besef ook dat editen vaak net zo veel tijd kost als de voorbereiding. Als je dus veel doet aan post-productie moet je die tijd meenemen in je planning. Anders doe je onbetaald werk."

Stel: je hebt totaal geen ervaring. Waar begin je?

  • "Leer jezelf goed kennen. Alleen dan kun je het beste van jezelf laten zien. Weet wat voor jou belangrijk is, wat je interesses zijn en wat je identiteit is." 
  • "Wees consistent. Je moet achter de verhalen staan die jij vertelt als beeldauteur. Denk aan die 'fifteen minutes of fame' van Andy Warhol. Om ervoor te zorgen dat je werk blijvend is, moet je consistent zijn. Dan maak je niet één keer indruk, maar blijf je opvallen met je werk."
  • "Ga verder dan het fotografiewereldje, heb een brede interesse en een gevarieerd netwerk."
  • "Meng je onder de mensen! Maak en presenteer je verhalen. Zie je werk als een co-productie. Het beeld is onderdeel van een groter geheel."

Je wordt als fotograaf ineens ondernemer met klanten. Hoe ga je daar goed mee om?

  • "Wees gedisciplineerd. Als professional moet je je aan afspraken houden, op tijd komen en betrouwbaar zijn."
  • "Kijk verder dan de opdracht. Bij mij krijgt een klant niet wat hij wil, maar wat hij nodig heeft. Een klant begint met een vraag en geeft voorbeelden van wat het zou kunnen worden. Luister weer goed, vraag door en kom samen tot de kern. Dat laatste is een belangrijke fase van het beeldmaken."
  • "Weet dat je altijd nee kunt zeggen. Sommige beginnende fotografen nemen opdrachten aan die niet bij ze passen. Doe dat niet. Je moet beelden maken waar je achter staat. Je moet je vrij kunnen voelen om te maken wat jou goed lijkt. Anders geef je de opdracht terug."

Heb je nog een extra tip in de aanbieding? Wat maakt het vak sprankelend?

  • "Vergeet niet ook naar andere disciplines te kijken. Zelf ben ik uiteraard voorstander en liefhebber van crossmediaal werken. Momenteel werk ik veel samen met theatermakers, zoals Lucas de Man en Rashif El Kaoui. Elke discipline kan de andere versterken. Het is prachtig dat je je als mens op zo veel manieren uit kunt drukken. Ga open een opdracht in en laat de creativiteit stromen."

Apparatuur

Voor zijn foto's maakt Ahmet Polat gebruik van de volgende apparatuur: een Canon RF 85mm F/1.2L USM en een Canon RF 50mm F/1.2L USM.

Canon EOS R body

Canon EOS R body

Met deze full frame 30,3 megapixel systeemcamera fotografeer en film je de mooiste details. Voorzien van een razendsnelle autofocus en de Canon RF-mount.

Bekijk deze camera

Canon RF 85mm F/1.2L USM

Canon RF 85mm F/1.2L USM

De Canon RF 85mm F/1.2L USM is een prime lens met een uitzonderlijk helder maximaal diafragma van F/1.2, waardoor hij uitblinkt in de moeilijkste lichtomstandigheden.

Bekijk deze lens

Canon RF 50mm F/1.2L USM

Canon RF 50mm F/1.2L USM

Deze extreem lichtsterke 50mm lens wordt gekenmerkt door zijn optische ontwerp en biedt een razendsnelle, vrijwel stille autofocus. Voorzien van de innovatieve Control Ring.

Bekijk deze lens

Voorbeeldfoto’s

Benieuwd naar meer studiobeelden van Ahmet? Bekijk hieronder een aantal beelden die hij maakte en publiceerde in september 2019:


< Terug naar het overzicht