Jarige Kamera Express onthult: het geheim van een omzetstijging van 65% in 3 weken

Foto- en videospecialist Kamera Express viert deze maand haar 25ste verjaardag. Het Nederlandse bedrijf begon in een garagebox van 300m2, maar is uitgegroeid tot internationale speler met een webshop en 21 winkels. Het afgelopen jaar is het bedrijf tijdens de crisis geen omzet verloren. Kamera Express deelt haar geheim.

Met 450 werknemers, 21 winkels in 4 landen (and still counting) is Kamera Express een groeiend Nederlands bedrijf. Kamera Express is er al 25 jaar voor alle video- en fotografen, of het nu gaat om professionals of enthousiaste hobbyisten. Het bedrijf is al jaren succesvol, maar juist in deze tijd extra interessant om in de gaten te houden. Het bedrijf ervaarde dat de verhouding tussen de webshop- en winkelverkoop verschoof van 50%-50% naar 80%-20%. Kamera Express besloot daar direct op in te spelen door de klant digitaal zo persoonlijk mogelijk te benaderen met behulp van community building. Die strategie bleek lonend. Door een succesvolle campagne in de eerste golf van de crisis behaalde het bedrijf snel weer haar gewenste omzet. Deze steeg tijdens die campagne met 65% in drie weken. Hoe? Door de perfecte doorvoering van een omnichannel-bedrijfsvoering. Watch and learn!

OMZETSTIJGING DOOR ONLINE COMMUNITY BUILDING
Wat verklaart het succes van de business? Het bedrijf heeft als doel om de klant vanuit passie en een proactieve houding te faciliteren. Kamera Express is de relatie met de klant aangegaan door blogs en video’s te maken. Hierin leert het bedrijf hoe consumenten vanuit huis verder kunnen met hun fotografiehobby. Het resultaat? Een omzetstijging van 65% in 3 weken. Ook de focus op thuis foto’s uitzoeken en sorteren kwam de omzet ten goede: de verkoop van fotoboeken steeg met 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Tot slot werd de Kamera Express Academy gratis toegankelijk gemaakt voor klanten. Via de academy hebben consumenten toegang tot meer dan 30 opleidingen en masterclasses in het vak. Het aantal ‘studenten’ dat verbonden is aan het bedrijf is daarmee met 12.000 gestegen naar 80.000.

DIGITAAL ADVIES
Maar er is meer. Klanten konden live advies vragen via videobellen met winkelmedewerkers en het bedrijf deed investeringen. Zo werden er Budgetcam punten geïntegreerd in de winkels en het personeel werd opnieuw getraind in productkennis.

“De Rotterdamse mentaliteit die in het bedrijf verankerd is, maakt dat we ons gemakkelijk kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Die wendbaarheid is in deze tijden erg fijn en zorgt ervoor dat we de afgelopen jaren hard konden groeien. Onze medewerkers staan elke dag met passie klaar om onze klanten de beste service en advies te bieden. Met een gemiddelde klantwaardering van 9,1 is dat iets om erg trots op te zijn,” aldus Ben Cornelisse - CEO van Kamera Express. Cornelisse werd in 2001 als 20-jarige student aangenomen. Als zesde medewerker van het bedrijf stond hij aan de vooravond van een hobbybedrijf dat zou uitgroeien tot een gigantische speler in de markt. 17 jaar later werd hij mede-eigenaar van het bedrijf.

TOEKOMST
Voor de korte termijn richt Kamera Express zich op het verstevigen van het marktleiderschap in de Benelux en verdere expansie binnen Europa. Recent werd het Duitse GM-Foto aangekocht, waarmee de teller op 2 winkels en 3 webshops in Duitsland komt te staan.

OVER KAMERA EXPRESS
Kamera Express is dé foto- en videospecialist. Ze inspireert haar klanten met foto- en videoproducten, bijzondere accessoires en gadgets. Maar ook met workshops en (online) cursussen via de Kamera Express Academy, evenementen en creatieve content. Het bedrijf heeft één duidelijke missie: de foto- en video enthousiasteling op alle punten het beste bieden. De beste service, het grootste assortiment en de scherpste prijzen. Naast de fysieke winkels en webshops in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg, heeft Kamera Express ook webshops in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Spanje en Italië onder het label ‘photospecialist’. Daarnaast biedt Kamera Express ook een aantal extra services, zoals leasing, verhuur van foto- en videoapparatuur (Budgetcam) en fotoprints, fotoboeken en wanddecoratie (Profotonet).