Bruidsfotografie

De trouwdag is voor velen dé dag van hun leven. Het is dan ook niet alleen belangrijk dat de dag vlekkeloos verloopt, maar ook de foto’s moeten perfect zijn. De reportage moet een weerspiegeling zijn van de bruiloft, die alle emoties en herinneringen van die dag weer oproepen. Op een bruiloft zijn er verschillende momenten die altijd gefotografeerd moeten worden, maar ook de spontane momenten en bepaalde details zijn belangrijk om vast te leggen. De kunst is uiteraard om het bruidspaar zoveel mogelijk te laten genieten, terwijl u toch zoveel mogelijk prachtige foto’s schiet.

Wij geven u enkele tips hoe u de beste trouwfoto's maakt én u leest een interview met Ashvin Ghisyawan, een awardwinnende trouwfotograaf.

Wie is Ashvin Ghisyawan? | Interview met Ashvin | Tips voor trouwfotografie | De apparatuur van Ashvin | 




Wie is Ashvin Ghisyawan?

Ashvin Ghisyawan fotografeert sinds 2009 voornamelijk bruiloften. Hij won daar al diverse awards mee en stond vaak in de Top-10 van beste trouwfotografen van Nederland. In 2017 behoorde hij zelfs tot de 20 beste trouwfotografen van de wereld. Eenmaal deed hij iets heel anders: voor de Global Human Right Defense (GHRD) maakte hij een fotoreportage in India. ‘Een enorme eer,’ zegt hij daarover. GHRD maakt zich sterk voor mensenrechten in Zuid-Oost Azië. ‘Als maatschappelijk verantwoord ondernemer probeer ik hier mijn steentje aan bij te dragen.’

Meer weten over Ashvin? Neem dan een kijkje op zijn websiteInstagram of volg hem op Facebook!

Interview met Ashvin Ghisyawan: journalistieke en romantische bruidsfotografie

De fotografische carrière van Ashvin Ghisyawan begon met het fotograferen van klasgenoten tijdens bezoeken aan dierentuin Artis. Het was in de tijd dat hij Maatschappelijk Werk en Dienstverlening studeerde in Amsterdam en de eerste digitale camera’s hun weg naar de consument vonden. Ook begon hij een bescheiden website met dierenfoto’s. Tien jaar geleden vroeg een vriend hem ineens zijn bruiloft te fotograferen. Het was de start van een carrière die hem inmiddels meerdere nationale en internationale awards opleverde.

Het was wel een aarzelende start, blikt de Utrechter terug. ‘Eerst voelde ik er helemaal niets voor, had ook helemaal niets met trouwfotografie.’ Lachend: ‘Maar toen-ie me een envelop met geld gaf moest ik wel.’ Toch durfde hij het niet aan om zelf te fotograferen: ‘Ik was echt hartstikke bang.’ Van het geld huurde hij daarom een andere fotograaf in en keek de kunst eerst van hem af. ‘Die eerste bruiloft was voor mij een workshop trouwfotografie.’



Journalistieke aanpak

Met die ervaring kon hij verder. Hij ontwikkelde een journalistieke manier van bruiloften fotograferen. Die stijl sloeg aan en al snel kreeg hij meer klanten. In het eerste jaar fotografeerde hij al 50 bruiloften. Zijn Hindoestaanse achtergrond zorgt nog steeds voor veel klanten uit die hechte gemeenschap. De reportages zijn bijzonder kleurrijk en laten alle aspecten van zo’n traditioneel en vaak grootschalig huwelijksfeest zien. Het helpt natuurlijk dat hij vaak een ‘second shooter’ bij zich heeft: de tweede fotograaf die ook zijn ogen open houdt. Zo is de reportage altijd compleet.


Die journalistieke aanpak heeft deels met zijn achtergrond te maken. Zijn werk als hulpverlener maakte dat hij een goed obeservator van mensen werd en en een neus ontwikkelde voor het fotograferen op het juiste moment. Zo komen veel van zijn trouwfoto’s tot stand. Ze tonen niet alleen de situatie, maar ook de echte emotie van het moment. ‘Mijn foto’s zie je niet alleen, je voelt ze ook. Want je kunt wel journalistiek fotograferen, je moet de romantiek niet vergeten. Het blijft een trouwerij.’

Stressbestendig

De belangrijkste eigenschap van een bruidsfotograaf is stressbestendigheid. ‘Je moet onder druk snel kunnen reageren.’ Vaak loopt hij rond met twee camerabody’s. Eentje met een lichtsterke (tele)primelens om mooie momenten bij bestaand licht vast te leggen en een lichtsterke zoom. Het teleobjectief zorgt er dan voor dat Ashvin op een afstandje kan blijven, zodat mensen zich natuurlijk gedragen en niet doorhebben dat de fotograaf ze ziet. ‘Of pas als ik de foto gemaakt heb,’ vertelt hij lachend. Het eveneens lichtsterke zoomobjectief, vaak de Canon EF 70-200mm F/2.8L, noemt hij daarom zijn spy-lens.

Overigens is hij een groot fan van de Canon EF 16-35mm F/2.8L. ‘Tot die lens kwam was ik echt van de prime lenzen, maar deze geeft een geweldige beeldkwaliteit. Zo’n lens is ideaal als je niet van tevoren weet wat er gaat gebeuren. Ik was op een gegeven moment met mijn 85mm aan het fotograferen. Een perfecte lens, maar het onderwerp moet niet te dichtbij staan. Zag ik in een keer iets heel leuks gebeuren, vlak naast me. Had ik nou die zoom maar gehad, dacht ik.'


‘Mijn foto’s zie je niet alleen, je voelt ze ook.’


Constante kwaliteit

Een bruiloft vier je (als het goed is) maar één keer. Het is dus héél belangrijk dat er technisch en fotografisch niets mis gaat met de reportage. Daarom steekt Ashvin veel tijd in de voorbereiding. ‘Ik pak mijn tassen de dag van tevoren in en controleer ze daarna nog een paar keer om zeker te weten dat alle benodigdheden er in zitten. Ook bel ik een keer of tien mijn second shooter, zodat ik ook zeker weet dat hij er helemaal klaar voor is. Vervolgens tank ik mijn auto af en controleer ik mijn accu’s meerdere keren.’ Natuurlijk is er dan al een uitgebreid voorgesprek geweest met het toekomstige bruidspaar, waarin het vaak over meer gaat dan alleen de fotografie.


Ook inhoudelijk moet alles kloppen. Ashvin streeft er altijd naar om vernieuwend te zijn en te blijven. ‘Ik wil mezelf niet kopiëren, laat staan een andere bruidsfotograaf.’ Natuurlijk houdt hij de laatste trends in de gaten: ‘Ik zie dat de rauwe en pure fotografie terug komt en dat de grote bewerkingen met Photoshop minder populair worden. Daarnaast zie ik dat er meer romantische foto’s gemaakt worden.’

Mooi moment

Een bruidsfotograaf moet tijdens zijn werk bijna onzichtbaar zijn. De trouwerij gaat tenslotte niet om hem, maar om het bruidspaar, de familie en de vrienden. Daarom vond Ashvin het een heel mooi moment dat hij tijdens de slottoespraak door het bruidspaar genoemd werd als een van de belangrijke en dierbare mensen die op de bruiloft aanwezig waren. ‘Ik had ze heel erg geholpen met de voorbereidingen en de aanloop naar de grote dag. Ik vond het een grote eer dat ik genoemd werd.’

Over mooi gesproken: toekomstige bruidsparen die graag hun reportage op Costa Rica willen laten maken, kunnen Ashvin altijd bellen. ‘Van alle landen waar ik geweest ben, is dit het allermooiste. Het is het paradijs op aarde. Ik wil hier heel graag een bruiloft fotograferen.’

Tips voor trouwfotografie


Een bruidsfotograaf zorgt ervoor dat het bruidspaar zich hun trouwdag zo mooi mogelijk herinnert. Een bruidsfotograaf maakt dus eigenlijk een reportage van een trouwdag. Hoe deze dag eruitziet is afhankelijk van het bruidspaar, geen enkele bruiloft is namelijk hetzelfde! Zo kan een bruidsreportage bestaan uit het vastleggen van het aankleden, de welbekende First Look, reportage, ceremonie en zijn ook het diner en feest voor veel bruidsparen erg belangrijk. Omdat iedere trouwdag er anders uit ziet en ieder bruidspaar andere wensen heeft is de voorbereiding ‘key’ voor een geslaagde shoot.

  • Voorbereiding.  Het is een must de eventmanager en de ceremoniemeester van tevoren te spreken. Zo weet u bij wie u moet zijn voor bepaalde vragen. Maak natuurlijk ook een afspraak met het bruidspaar om hun wensen te bespreken. 
  • Weerbericht. Een handige tip is om van tevoren het weerbericht te checken. Zo weet u precies wat u qua apparatuur moet meenemen.
  • Bezoek de locatie. Voor de fotoreportage is het fijn als u al wat weet over de locatie. Zo weet u precies welke plekjes het mooiste zijn. Let vooral op het licht, zeker als u buiten werkt.
  • (Ont)spanning. Het bruidspaar zal vaak tijdens de bruiloft gespannen zijn. Probeer ze van tevoren gerust te stellen en zorg ervoor dat u tijdens de bruiloft op de achtergrond blijft.
  • Feest. Tijdens het feest zijn er meestal meer gasten aanwezig dan tijdens de ceremonie. Het is hier belangrijk om aandacht te geven aan het licht. Tijdens het feest is het donkerder met soms gekleurde discolichten én er is veel beweging. Let dus ook op uw sluitertijd!

De apparatuur van Ashvin

Zoals u hiervoor al heeft kunnen lezen, loopt Ashvin vaak met twee body's rond. Een van de objectieven is sowieso een lichtsterke (tele)primelens! Welke body's en lenzen hij gebruikt? U leest het hieronder!


De camera

Ashvin fotografeert met twee verschillende body's: de Canon EOS 1Dx Mark II en de Canon EOS 5D Mark IV. Op beide full frame body's zit een andere lens zodat hij snel kan schakelen en niet eerst van lens hoeft te wisselen. Deze camera's staan bekend om hun razendsnelle scherpstelling en uitmuntende autofocusprestaties. 

Bekijk hier de Canon EOS 1Dx Mark II

De lenzen

In combinatie met zijn Canon EOS camera's gebruikt Ashvin vaak zijn twee grote favorieten: de Canon EF 70-200mm F/2.8L en de Canon EF 16-35mm F/2.8L. Daarnaast loopt hij ook vaak rond met een Canon EF 35mm F/1.4L II, de Canon EF 16-35mm F/2.8L III of de EF 85mm F/1.4L. De macro lens die hij gebruikt is de Canon EF 100mm F/2.8L 

 Bekijk de Canon EF 16-35mm F/2.8L

Bekijk hier de foto's van Ashvin Ghisyawan:

previous next

 Terug naar de overzichtspagina