NRC Fotowedstrijd banner

NRC Fotowedstrijd

In Nederland Fotografeert geeft Kamera Express u in samenwerking met Nikon iedere maand de beste tips om deel te nemen aan de NRC Fotowedstrijd. Elke maand kunt u uw eigen foto insturen die aansluit op het thema van de maand. Wilt u ook deelnemen aan de NRC Fotowedstrijd en kans maken op mooie prijzen? Ga naar http://foto.nrc.nl en upload uw mooiste foto.

Terug naar het overzicht!

Juni: "Groei" met Suzie Geenen

Het thema van de maand juni is “Groei”. Voor dit thema zochten wij Suzie Geenen op om een kijkje te nemen in haar leven als fotograaf. 

Prijzen juni:

Vakjuryprijs: Nikon D3400 + 18-55mm VR
Publieksprijs: Nikon Coolpix A900

Upload uw beste foto en maak kans op de vakjury- of publieksprijs van deze maand. Inzenden kan tot 30 juni 17.00 uur.

Portret Suzie Geenen

Suzie Geenen

Suzie Geenen werkt al ruim 15 jaar als fotograaf. Na haar opleiding tot fotograaf startte ze haar carrière in de modellenwereld maar kwam al snel in aanraking met agrifood fotografie.

Per toeval kwam ze 12 jaar geleden terecht bij Imagro, een bureau dat zich bezig houdt met strategie en creatie voor Afrifood en leefomgeving. Inmiddels is ze helemaal thuis in deze sector en heeft ze al vele bijzondere bedrijven en verhalen vastgelegd.

Suzie vindt het geweldig om te werken met mensen met passie voor wat ze doen. De Nederlandse tuinbouwsector is een wereldwijde koploper waar met als doel de wereld te blijven voeden met nieuwe smaken en producten. Stuk voor stuk passionele en betrokken mensen die anders durven denken en zichzelf voortdurend vernieuwen. En dat doet Suzie ook als fotograaf, om zo steeds te blijven groeien. Van fotograaf naar beeldmaker.

Met haar passie voor fotografie wil ze verhalen delen met de wereld en daarmee een steentje bijdragen aan de manier waarop mensen kijken naar ons voedsel en de afrifood sector. In beeld vangen wat Nederland uniek maakt. Haar uitdaging is de passie voor het vak en het unieke van het bedrijf in beeld te brengen. Dagelijks zoekt ze naar beelden die boer, tuinder en foodprocessor op het podium zetten dat ze verdienen. De schoonheid en trots moet van de beelden afstralen. Het liefst draagt ze bij aan verhalen die maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, klimaat en voedselverspilling onder de loep nemen.

Naast haar werk voor Imagro heeft Suzie nog een passie. Haar stichting Ghetto Exposed in Kenia. Daarmee heeft ze aantal talentvolle jongeren uit de sloppenwijken van Nairobi opgeleid tot fotograaf. Deze jongeren hebben hun opleiding afgerond en verdienen inmiddels allemaal hun geld als fotograaf. Nu richt Ghetto Exposed zich op aanstormend talent, dat zo de kans krijgt zich verder te ontwikkelen. Door dit talent te ondersteunen, begeleiden, coachen en trainen zorgt Ghetto Exposed dat deze talenten zich kunnen onderscheiden en steeds beter in hun levensonderhoud kunnen voorzien. In het fotoboek Creative Minds legde Suzie creativiteit en talent in Kenia vast.

Suzie werkt vaak onder omstandigheden die wat vergen van haar uitrusting. Van stoffige donkere stallen, tot vochtige warme ruimtes en van vriescellen tot objecten op grote hoogte. Haar apparatuur moet daarom zeker tegen een stootje kunnen. Suzie werkt met Nikon apparatuur. Ze zet het licht graag naar haar hand en gebruikt daarvoor Nikon flitsers. In stallen werkt ze graag met daglichtlampen en in haar fotostudio gebruikt ze studioverlichting van Broncolor. Suzie werkt vaak samen met vormgevers en art directors. Samen komen ze tot een beeldconcept dat het beste aansluit bij het verhaal van de klant. Het is elke keer weer een uitdaging om haar eigen stijl en kijk op de wereld vast te leggen in de beelden.


Foto's van Suzie:

Foto's Suzie Geenen

10 tips van Suzie

1. Uitdagen: Probeer veel uit, blijf jezelf uitdagen om weer eens wat anders te proberen. Wees kritisch en blijf net zo lang fotograferen tot je een shot hebt waar je écht blij van wordt. Verrassende standpunten, veel of weinig diepte of bijzondere kleuren, het is een kwestie van proberen en kijken wat wel of niet werkt. Hoe vaker je het doet, hoe beter je in kunt schatten wat wel of niet werkt in een situatie. Dit geldt ook voor de nabewerking.

2. Maak veel beelden: Schiet veel beelden en maak achteraf je definitieve selectie. Zorg dat je altijd genoeg geheugenkaartjes bij je hebt. Niks zo vervelend als een volle geheugenkaart en daardoor noodgedwongen foto’s moeten deleten op locatie.

3. Licht: Plan of creëer het ideale licht. Dit geeft je foto vaak nét dat beetje extra. Wees goed voorbereid: wat is er uniek op jouw fotolocatie? Wanneer is het op z’n mooist. Zet zo nodig het licht naar je hand, probeer eens een flitser naast je camera te gebruiken of werk met kunstlicht. Heel cliché, maar het gouden uurtje is altijd een favoriet moment. Zelf ben ik ook gek op donkere onweersluchten met een fel zonnetje (stilte voor de storm).

4. Lijnenspel: Gebruik lijnen en richting. Het is altijd mooi als er richting in een foto zit. Een lijnenspel, maar ook een goede compositie in je beeld zorgt voor een bepaalde kijkrichting binnen een foto. Dit neemt je mee in het verhaal dat de foto vertelt.

5. Apparatuur: Zorg voor de juiste apparatuur en tas. Bereid je goed voor zodat je weet wat je kunt verwachten. Laat overbodige dingen thuis, dan hoef je ook niet te sjouwen. Misgrijpen en die ene plaat niet kunnen maken is echter ook niet fijn. Een goede voorbereiding is daarom essentieel. Als je dit doet, weet je wat je kunt verwachten, wat je ongeveer wilt maken en wat je daar voor nodig hebt. Houd ook rekening met waar je bent. Zijn er veel trappen en/of is de plek onverhard, neem dan een rugzak mee. Kun je het af met alleen een camera om je nek, kies daar dan voor. Heb je veel nodig en is de plek goed bereikbaar, kies dan voor een tas waar alles in past en zet deze op een (opvouwbaar) steekkarretje.

6. Voorbereiding: Kennis van de sector en je doelgroep is zeker een pré. Als je weet waar je het over hebt en hoe het werkt, begrijp je je opdrachtgever vaak beter. Bovendien weet je wat je wel en niet moet fotograferen en op welke manier. Dit geeft een opdrachtgever vertrouwen. Ook belangrijk: vergeet je doelgroep niet. Als je in kaart hebt hoeveel de doelgroep van het onderwerp weet, dan kun je daar rekening mee houden bij de manier waarop je de boodschap verpakt.

7. Geduld: Heb geduld, neem de tijd. Niks gaat vanzelf! Hard werken en alles uit jezelf halen is niet altijd gemakkelijk. Geduld is vooral bij het fotograferen van dieren of andere bewegende onderwerpen echt een must. Neem ook bij andere onderwerpen de tijd om na te denken wat je wil vertellen en hoe je dat kunt realiseren.

8. Inspiratie: Laat je inspireren. Hoe? Dat is voor iedereen anders: reizen, de wereld om je heen, werk van andere fotografen op exposities of in fotoboeken, beelden op social media of waar dan ook. Inspireer op jouw beurt weer anderen door je werk te delen waar jij dat wilt!

9. Abstract: Kies eens voor abstract. Abstracte beelden of beelden met een vervreemdend effect kunnen soms verfrissend en verhelderend zijn. Ga eens extreem close, kies voor een hele kleine scherptediepte of voor een bijzonder of zelfs vertekend perspectief. Eén kleur of juist zwart-wit kan ook heel goed werken om je beeld uit de alledaagse werkelijkheid te trekken.

10. Blijf om je heen kijken: Kijk goed om je heen. Er is zoveel moois. Maak bijvoorbeeld een macro opname van een nerfje in een blaadje, een kevertje, een schelpje in het zand of waterdruppel op een grasspriet. Deze details zijn vaak een hele mooie toevoeging aan een fotoserie.

 
Bekijk hier de aflevering van Nederland Fotografeert | Suzie Geenen - Groei