Kies de lenzen die passen bij uw creativiteit en uw stijl van fotograferen. Of u nu gaat voor een M.ZUIKO Pro-, M.ZUIKO Premium- of M.ZUIKO-lens, u profiteert altijd van hoogwaardig en jarenlang vakmanschap (sinds 1936). Elke lens biedt de precisie, snelheid en beeldkwaliteit waaraan zowel professionals als enthousiaste hobbyisten behoefte hebben. Het assortiment Olympus M.Zuiko PRO lenzen breidt zich snel uit. Hieronder is een overzicht met alle PRO lenzen te vinden.
Line-up
Op dit moment bestaat de range uit 9 PRO lenzen: 8mm f/1.8, 7-14mm f/2.8, 12-40mm f/2.8, 12-100mm f/4.0, 17mm f/1.2, 25mm f/1.2, 40-150mm f/2.8, 45mm f/1.2 en 300mm f/4.0. Hieronder vindt u in het kort de belangrijkste kenmerken van deze lenzen terug. Voor meer informatie over deze lenzen kunt u op de buttons klikken.
M.Zuiko Digital ED 8mm f/1.8 PRO
M.Zuiko Digital ED 7-14mm f/2.8 PRO
M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO
M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4.0 IS PRO
M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.2 PRO
M.Zuiko Digital ED 25mm f/1.2 PRO
M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/2.8 PRO
M.Zuiko Digital ED 45mm f/1.2 PRO
M.Zuiko Digital ED 300mm f/4.0 PRO
Door Richard Dijkstra
Een paar maanden geleden heb ik de Panasonic Leica 12mm lens getest. Ik was ervan overtuigd dat dit het beste glaswerk was wat er op dat moment te krijgen was voor Micro Four Thirds. Inmiddels weet ik wel beter. Olympus heeft recent namelijk drie lenzen uitgebracht in de PRO serie die ervoor hebben gezorgd dat ik mijn mening moet bijstellen. Drie keer heel bijzonder in zijn eigen segment en stuk voor stuk echt PRO glaswerk!
Olympus heeft in 2016 vier nieuwe lenzen uitgebracht: de 25mm f/1.2 PRO, de 12-100mm f/4.0 IS PRO, de 300mm f/4.0 IS PRO en de 30mm f/3.5 Macro. Ik heb de eerstgenoemde drie objectieven op mijn Olympus OM-D E-M1 mark II gehad en er een week mee gefotografeerd. Conclusie? Ik ben hevig onder de indruk van de grote stap die Olympus met deze combinaties heeft gezet. Niet alleen op gebied van optische kwaliteit, maar zeer zeker ook op het gebied van snelheid, accuraatheid en niet te vergeten het gebruiksplezier. De lenzen voelen solide aan en zijn ook redelijk aan het gewicht.
Ja natuurlijk! De maximale opening van f/1.2 en zijn mooie zachte bokeh staan garant voor mooie portretten, ondanks het feit dat je met deze lens maar 50 “echte” millimeters tot je beschikking hebt. De M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO is wel flink aan het gewicht en in combinatie met de OM-D EM-1 mark II heb je niet het idee dat je een Micro Four Thirds (M43) systeem in je handen hebt. Samen hebben ze namelijk een gewicht van net geen kilo en dat is voor een M43 systeem best pittig. 19 lenselementen in 14 groepen zorgen voor dit gewicht, maar uiteindelijk ook voor de uitmuntende beeldkwaliteit die deze lens aflevert. Meestal moet je 1 of 2 stops dichten om de maximale scherpte uit je lens te krijgen, maar niet bij deze 25mm PRO lens. Al direct bij f/1.2 presteert hij maximaal en dat is volgens mijn precies waarom Olympus deze lens gemaakt heeft. Want wees nou eerlijk. Waarom zou je een f/1.2 lens maken als je al een f/1.8 hebt?
Voor de meeste fotografen geldt dat ze een “standaard setje” in de tas hebben zitten: een 24-70mm en een 70-200mm lens, het liefst van een goede kwaliteit. Dit worden ook wel de zogenaamde werkpaarden genoemd. Olympus heeft met de M.ZUIKO 12-100mm f/4 IS PRO een briljante stap gezet door deze twee werkpaarden in één walkaround lens te stoppen. Briljant, omdat je deze nieuwe lens gewoon niet meer van je camera afhaalt. En dat zegt genoeg, toch? Oké, het is wel een grote lens en zeker als je ‘m inzoomt is het een flinke kijker, maar daar krijg je dan wel 200 echte millimeters voor terug bij een constant diafragma van f/4. En door SyncIS krijg je ook bij 100 millimeter 6,5 (!) stops winst. Dat betekent dat je ook écht beelden uit de hand kan maken van 1 à 2 seconden. En dat fotografeert heel comfortabel!
Op 6 januari 2016 heeft Olympus als telephoto prime lens de M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm f/4.0 IS PRO uitgebracht. Met zijn beperkte formaat (doorsnede 92,5mm en lengte 227mm) en zijn enorme hoeveelheid millimeters (omgerekend 600mm), is dit een perfecte lens om wildlife en sport te fotograferen. In combinatie met de OM-D EM-1 mark II kun je zowel de lens- als body stabilisatie gebruiken (Sync IS) en dat levert een geweldige stabilisatie van 6 stops (!) op. Met een beetje licht aan de vogelplas kun je gemakkelijk uit de hand fotograferen met deze combinatie.
Wildlife fotografen zullen het wel herkennen: het is lastig om door je zoeker het onderwerp te vinden, omdat de grote afstand zorgt voor veel beweging in je beeld. Als je eenmaal je onderwerp hebt gevonden zorgt de 6 stops stabilisatie ervoor dat het beeld keurig netjes in je zoeker blijft staan. Ook de autofocus (die je in range kunt limiteren op de lens) is snel en accuraat. Mocht je ooit overwegen om deze lens aan te schaffen, dan is het aan te bevelen om meteen de MC-14 1.4X teleconverter aan te schaffen. Je levert 1 stop in, maar krijgt er 840 echte millimeters voor terug.