Onderwater

Overzichtspagina

Interview Fred Buyle

Wie is Fred Buyle? | Interview | Apparatuur | Voorbeeldfoto's


Wie is Fred Buyle?

Fred Buyle (47) is een freediver-explorer, photographer-storyteller en ocean conservation-research. Deze Nikon-ambassadeur legde zich in 2002 toe op onderwaterfotografie. Zijn werk bleef niet ongezien en al gauw kreeg Buyle een goede reputatie. Buyles foto's werden gepubliceerd in diverse magazines en kranten, zoals National Geographic, The New York Times, L'Equipe Magazine en ga zo maar door. De beelden die hij filmde kwamen terecht in diverse documentaires. 

Buyle woont officieel in België maar reist liever goede duikplekken achterna. Hij is vooral op de Azoren en op andere plekken ter wereld te vinden, zoals Revillagigedo, Malpelo en Bimini. De onderwaterfotograaf is Frans- en Engelstalig en voelt zich een global world citizen. Hij vindt overal wel zijn draai. Soms is hij ook even onbereikbaar. Dan is hij dagenlang in het water te vinden. "When the conditions are right, I want to benefit. Then I want to be in the sea all the time."


Je begon jong als freediver, rolde met gemak in het vak en hebt vele records gevestigd. Waarom besloot je je uiteindelijk op onderwaterfotografie te richten?

"Ik had het gevoel dat de onderwaterfotografie iets miste. Als ik duik, ben ik vooral onder de indruk van de omgeving en van de ruimte om me heen. Dat gevoel wilde ik overbrengen. The sensation of space. Dat gevoel van overrompeling. De bewondering voor de grootsheid van de aarde. De kracht van de elementen.

"Ik krijg zo veel moois van de zee. Ik wil ook iets teruggeven"

Ik maakte de foto's dan ook zonder ook maar enig commerciële opzet. Al gauw bleken de beelden echter vele mensen aan te spreken. Ik won prijzen en kreeg goede reacties. Ik kon leven van mijn onderwaterfoto's! Een onverwachte verrassing. Ik deelde slechts de beelden die ik zelf zou willen zien met de wereld."

Lukt dat je nog steeds, om op die manier te denken? Om werk te maken puur vanwege eigen idealen?

"Zeker. Voor mij is het belangrijk dat ik volledig achter mijn werk sta. Het is ook de reden dat ik me naast fotograferen voor mijn eigen portfolio veel bezighoud met vrijwilligerswerk. Zo draag ik met mijn foto's bij aan onderzoek naar de oceaan en onderwaterdieren. Het voelt ook als mijn plicht. Ik krijg zó veel moois van de zee. Laat ik op die manier ook iets teruggeven. Ik doe ook niet moeilijk over het geven van (tv)interviews en lezingen. Hoe meer mensen mijn verhaal horen, hoe beter dat is voor (het leven in) de zee."

Je deelt veel beelden van haaien met de wereld. Heb je daarbij een bepaald doel voor ogen?

"Ik ben in 1972 geboren. De mensen van mijn generatie hebben een vertekend beeld van haaien door alle sensatiefilms en nieuwsberichten uit die tijd. Het is iets verbeterd, maar er zijn nog steeds mensen die zo denken. I want to show the real nature of sharks. Ze zijn niet zo gevaarlijk als veel mensen denken. Haaien zijn nooit zomaar, zonder reden, gewelddadig. Het zijn geen monsters. Ik erger me aan contentmakers die verhalen uit de context halen en op die manier over haaien en andere dieren schrijven. Dat uit ik onder andere in mijn blogs, al vind ik het sterker om met mijn beelden terug te vechten. Die zeggen natuurlijk meer dan 1000 woorden. De haaien zijn verdomd mooie wezens, net als tijgers en andere dieren met een bepaalde kracht. Ze verdienen het niet om neergesabeld te worden door wanhopige journalisten die even willen scoren.''

"I want to show the real nature of sharks. Het zijn geen monsters"



En toch: je weet niet wat er kan gebeuren zo diep in de zee, een haai kan zich aangevallen voelen. Ben je dan nooit bang?

"Na al die jaren duiken en onderwaterfoto's maken ben ik gewend geraakt aan hoe haaien zijn. Ik weet dat ik bedachtzaam moet zijn. Verder vertrouw ik op het directe en gelijkwaardige contact dat je als duiker met ze kan hebben. Voor haaien zijn surfers en zwemmers veel storender. Ze maken onverwachte bewegingen en ze kunnen niet inschatten wat ze gaan doen. Haaien zullen een duiker veel minder snel aanvallen, omdat ze zich in dezelfde ruimte bewegen. Het contact verloopt rustig en gecontroleerd."


Die rust zie je terug in je beelden. Is dat een bewuste keuze?

"Ik ben een minimalist als het gaat om mijn werk. Afspraken en gesprekken houd ik zo efficiënt en duidelijk mogelijk. Mijn beelden houd ik simpel als het gaat om compositie. Ik gebruik een Wide Angle en wil het weidse en ruimtelijke laten zien van de onderwaterwereld.

Ondanks dat ikzelf in het water altijd volledig gefocusd ben, snel handel en zeer action minded ben, wil ik inderdaad waar mogelijk een bepaalde sereniteit in mijn beelden tot uiting brengen. De onderwaterwereld mag niet zomaar verstoord worden. Houd de (onderwater)wereld in tact. Ga er met zorg mee om. Zoals veel duikers ben ik begaan met de aarde. Dat krijg je nu eenmaal als je met je met eigen ogen ziet hoe kwetsbaar zij is."

"Ik wil een bepaalde sereniteit in mijn beelden tot uiting brengen. De onderwaterwereld mag niet zomaar verstoord worden"

Welke andere beeldmakers vind jij inspirerend?

"In mijn huis hangen vele kunstwerken, van diverse kunstenaars. Ik ben behoorlijk visual minded, dat zie je overal in terug. Ik houd van expressionistische schilderijen, van Modernistische architectuur (vanwege de lijnen en het licht) en ik bewonder fotografen Thomas Struth en Hiroshi Sugimoto. Paul Nicklen is een fantastische Wild Life fotograaf die moeilijke plekken en omstandigheden niet uit de weg gaat."

Wat zou jij beginnende onderwaterfotografen mee willen geven?

"Get a descent camera! Als je net begint, is het handig om je camera manueel in te kunnen stellen. Je kunt dan nagaan wat er precies misging als je foto mislukt. Daar leer je van. In het water is het belangrijk om je Whitebalance goed in te stellen. Het licht verandert voortdurend, ook daar moet je mee om kunnen gaan.

Denk ook aan een Wide Angle-lens, vooral in het begin is het cool om daarmee te werken. Je ziet zo veel gebeuren in één beeld. Heel aanstekelijk. Na een tijdje kun je ook automatische instellingen gebruiken, maar daar moet je pas aan beginnen als je de techniek onder de knie hebt. Zelf geloof ik ook erg in: less is more. Dat is persoonlijk, dat moet bij je passen. Maar een foto wordt vaak minder sterk als je je niet op één maar op meerdere dingen tegelijkertijd richt."


Apparatuur

Fred Buyle maakte tot twee maanden geleden voornamelijk gebruik van de Nikon D810 in combinatie met een 8-15mm fisheye-lens en een 16-35mm f/4 groothoek zoomobjectief. Sinds twee maanden is Fred overgestapt op het Nikon Z-systeem wegens het compacte formaat en betere video-mogelijkheden. Hij gebruikt een onderwaterbehuizing voor de D810 en een onderwaterbehuizing voor de Z7. "No accessories, flashes or lights as I only shoot natural light."


Nikon Z7 body

Nikon Z7 body

Full frame systeemcamera met 5-assige in-body stabilisatie en 493-punt AF-systeem. Inclusief adapter.


Bekijk hier

Nikon AF-S 8-15mm Fisheye

Nikon AF-S 8-15mm Fisheye

Veelzijdig fisheye-zoomobjectief met een snelle en stille autofocus. Stof- en spatwaterbestendig.


Bekijk hier

Nikon AF-S 16-35mm F/4.0G ED VR

Nikon AF-S 16-35mm F/4G ED VR

Groothoek-zoomobjectief met vibratiereductie en een superieur optisch ontwerp voor indrukwekkende beelden.

Bekijk hier

Voorbeeldfoto’s

Benieuwd naar het werk van Fred Buyle? Bekijk hieronder een greep uit Fred zijn portfolio.


Overzichtspagina