Panasonic Leica 12mm review - Nieuws
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic-Leica-12mm-header-800x300.jpg
  

Panasonic Leica 12mm F/1.4: Beter glaswerk bestaat niet!

 


De in juni 2016 aangekondigde Panasonic Leica 12mm F/1.4 lens is inmiddels de 6e telg die voortgekomen is uit de samenwerking tussen Panasonic en Leica. Met zijn sublieme bouw- en lenskwaliteit, zijn maximale diafragma van F/1.4 en 12mm bereik (24mm bij 35mm equivalent) maken deze lens tot een langverwachte groothoek voor landschaps- en interieur fotografen. In deze post lees je mijn review en zie je de sample foto’s. Een kleine heads up: scherpte en kleuren zijn heel bijzonder!

 

De 6e lens van Panasonic en Leica

 

Leica ontwikkelt al langer lenzen voor Panasonic en de ervaring leert dat ze dat meer dan prima doen. Alle lenzen zijn van zeer hoge kwaliteit, ondanks dat ze gebouwd worden door Panasonic zelf en het dus geen “full Leica” lenzen zijn.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/panasonic_leica_family.jpg
 

De wat oudere Leica lenzen, de 45mm f2.8 Macro en de zeer populaire 25mm f1.4, werden al opgevolgd door de meer recente 42.5mm f1.2 Nocticron, 15mm f1.7 en de nieuwste 100-400mm f4-6.3. En hier komt nu de mooie groothoek 12mm F/1.4 lens bij.

Voor landschaps- en interieurfotografen was dit de langverwachte groothoeklens. Natuurlijk is er ook andere groothoeklens beschikbaar, de Olympus 12mm f/2.0. En in het zoomsegment zijn er nog de Panasonic 12-35 f/2.8, de Olympus 7-14mm f/2.8 PRO en Olympus 12-40 f/2.8 PRO lenzen beschikbaar. Panasonic zelf had nog geen echte 12mm in haar assortiment. Tot nu!

Verderop in deze post zal ik de de Panasonic Leica 12mm vergelijken met de Olympus 7-14mm f/2.8 PRO en de Panasonic 12-35mm f/2.8. Deze vergelijking is eigenlijk niet helemaal eerlijk, omdat de prime lens (12mm) uiteraard scherper zal zijn. Maar de 2 zoomlenzen van Panasonic en Olympus zijn van zo’n goede kwaliteit zijn, dat ze prima als benchmark kunnen fungeren.

 

Bouwkwaliteit van de Panasonic Leica 12mm f/1.4

 

Deze groothoeklens heb ik op de Panasonic GX8 body getest en in combinatie met deze body behaal je een aantal voordelen ten opzichte van een andere body. Zo is de combi “wheather-sealed” en kun je ook gebruik maken van de diafragmaring helemaal aan de voorkant van de lens. Deze ring kent een A-stand waarbij je in de camera je gewensten diafragma kunt instellen en met 3 klikjes per stop kun je variëren tussen f/1.4 en f/16.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Superior-performance-and-rugged-good-looks-LUMIX-G-12mm-Leica-F1.4-lens-HERO.jpg
 

De lens heeft de bouwkwaliteit zoals we ‘m kennen uit de samenwerking tussen Panasonic en Leica. Goed aan het gewicht (335 gram) en vervaardigd van stevig materiaal. Daarmee voel je dat je een top kwaliteit lens in je handen hebt.

De lens heeft 2 ringen (1 diafragmaring en 1 scherpstelring) en maar 1 knop om om te schakelen tussen MF/AF (Manual focues en Auto Focus). Deze autofocus is overigens erg snel in combinatie met bodies die in staat zijn om met 240fps te communiceren tussen lens en body. Op de GX8 is de focus volledig stil en supersnel. Ook tijdens het filmen merk je dat er aandacht besteed is aan de focusmotor en de focussnelheid en er kan natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van de laatste DFD (Depth from Defcous) technologie voor nog snellere en voorspelbare focus.

 

Het optiek van de Panasonic Leica 12mm f/1.4

 

De lens is gemaakt uit 15 elementen, waarvan 2 asferische lenzen, twee UED (Ultra Extra-low Dispersion) lenzen en een ED (Extra-Low Dispersion) lens.

De strenge eisen van Leica zorgen ervoor dat er vijf speciale elementen in de lens zijn ingebouwd. Dit zorgt voor de uitzonderlijke kwaliteit met een hoge resolutie en minimale vervorming.

De lens zou volgens Panasonic (door gebruik te maken van multicoating) uitermate geschikt zijn voor het fotograferen van startrails en avondopnames. En dat heb ik even getest in de haven van Honfleur in Frankrijk.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic-Leica-Honfleur.jpg
 

Het afgeronde diafragma en de maximale opening van f/1.4 zorgen ervoor dat je een mooi scherpteverloop hebt en veel “ruimtelijkheid” ervaart in het beeld.

Om deze mooie scherptediepte te kunnen realiseren heb je niet veel millimeters nodig, want als je op diafragma f/1.4 al scherp stelt op de minimale afstand van 20 centimeter, dan krijg je dit soort beelden:

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic-Leica-12mm-DOF.jpg
 

3 keer 12mm vergelijken

 

Om een indruk te kunnen krijgen van de optische kwaliteit van de Panasonic Leica 12mm f/1.4 lens, heb ik deze vergeleken met twee andere lenzen: De Panasonic 12-35mm f/2.8 en de Olympus 7-14mm f/2.8 PRO. Beide natuurlijk ingesteld op 12mm.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic-Leica-Scheveningen.jpg
 

Vanuit bovenstaande foto in Scheveningen heb ik vanuit het centrum en de rechter onderhoek een 100% crop opgenomen. Alle foto’s zijn op ISO200 geschoten.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/voorbeeldfotos12mm.jpg
 

De Leica lens heeft een voordeel van 2 stops op de 2 zoomlenzen en omdat er geen vergelijking opgenomen kan worden, heb ik de f/1.4 en de f/2.0 foto’s ook niet in de tabel gezet.

Er is duidelijk te zien dat de drie lenzen bij grote opening last hebben van vignetting. Maar deze verdwijnt al snel als je 1 stop sluit. De Panansonic Leica lijkt op dit vlak iets minder last te hebben van dit fenomeen, want op f/2.0 (niet opgenomen in de test) is dit effect al bijna niet meer waarneembaar.

Je ziet dat de 3 lenzen het beste performen tussen de f/4 en f/5.6 en dat de Panasonic Leica zeker een voorsprong neemt bij de verschillende lens openingen. Bij f/8 begint diffractie op te spelen voor alledrie de lenzen en die neemt alleen maar toe.

Bij f/11 en f/16 (en bij de Olympus f/22) neemt de scherpte alleen maar verder af en de diffractie toe. Je merkt goed dat je deze waarden moet zien te vermijden als je een mooie scherpe landschapsfoto wilt maken.

 

Conclusie: mooier is er niet voor MFT (Micro Four Thirds)

 

Als je naar de prijs en naar de naam Leica kijkt, dan zijn de verwachtingen al meteen enorm. Beide staan namelijk garant voor uitmuntende kwaliteit als je gelooft dat een hogere prijs ook daadwerkelijk betere kwaliteit oplevert.

Of het de prijs of de naam is, is hier niet relevant, maar ik kan wel vaststellen dat er in deze brandpuntsafstand categorie geen betere lens te vinden is voor Micro Four Thirds.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic-Leica-12mm-scherpte.jpg
 

De scherpte, dynamiek en kleuren zijn zoals we gewend zijn vanuit de samenwerking tussen Panasonic en Leica. Scherp, crispy en de typische Leica-look, zoals we bijvoorbeeld ook terug zien bij de 25mm F/1.4.

Als je als MFT fotograaf graag landschapsfoto’s en avondfoto’s maakt, dan is volgens mij dit dé lens voor je. De Panasonic Leica 12mm F/1.4 is met een adviesprijs van in september 2016 op de markt gekomen en is inmiddels leverbaar. Het objectief is flink aan de prijs, maar je krijgt er dan ook wel het mooiste glaswerk voor Micro Four Thirds voor terug!!