Panasonic Lumix DMC-G7 review - Nieuws
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/G7-top.jpg
  

Betaalbare 4K-camera: Panasonic Lumix G7

 
Ten opzichte van de Panasonic Lumix G6, die in 2013 op de markt kwam, is de Lumix G7 flink vernieuwd. De systeemcamera heeft niet alleen nieuwe ingewanden gekregen, ook de behuizing is aangepast. Het uiterlijk is een stuk hoekiger, de body is ook ietsje groter en zwaarder. Toch blijft het een erg compacte en lichte camera. Wifi en nfc zijn ingebouwd in de behuizing. Met een app (beschikbaar voor Android en iOS) is de camera op afstand te bedienen en kun je gemaakte foto’s overzetten naar je smartphone of tablet. De Panasonic Lumix G7 is beschikbaar in een zwarte en zilverkleurige uitvoering. Persoonlijk vinden we de zwarte uitvoering mooier. De behuizing is gemaakt van kunststof en dat is bij de zilveren variant wat duidelijker zichtbaar.
 

Prettige bediening

 

Net als de andere recente Panasonic camera’s, heeft de Lumix G7 een 16-megapixelsensor met iso-bereik van 200 tot 25.600, dat is uit te breiden naar iso 100. Panasonic vertelde ons dat de sensor gebaseerd is op de chip uit de GX7. Dat is goed nieuws, want die sensor presteert een stuk beter dan de oudere variant in de Lumix G6. In de praktijk pakt dat ook goed uit, de Panasonic G7 mag zich scharen bij de beste micro four thirds-camera’s van het moment als het om beeldkwaliteit gaat, de beeldkwaliteit doet weinig onder voor de GH4. Tot iso 1600 is er weinig storende ruis zichtbaar. Ook op iso 3200 en 6400 krijg je nog goed bruikbare resultaten, al zie je dan wel wat meer korrel in beeld. Op de hoogste waarden van iso 12.800 en 25.600 verlies je wel veel details.

Het dynamisch bereik is ook verbeterd ten opzichte van de G6. Op lage iso-waarden bevatten de raw-bestanden veel informatie in de schaduwpartijen, je kunt de foto’s flink bewerken zonder dat er beeldfouten optreden. Uiteraard kan het volledige assortiment micro four thirds-objectieven gebruikt worden op de camera. Panasonic levert de G7 als kit met de compacte 14-42mm II of de 14-140mm-superzoom, maar de camera leent zich ook uitstekend voor gebruik met de kleine prime-objectieven, zoals de 30mm f/2.8 Macro OIS die we in de vorige editie aan de tand voelden en het 42,5mm f/1.7 OIS-portretobjectief, waarvan je op pagina 58 onze review leest.

 

Snelheid en autofocus

 

Panasonic geeft de Lumix G7 een maximale fotografeersnelheid van 8 bps. In deze stand kun je echter alleen AF-S gebruiken. Wil je dat de camera het onderwerp volgt, dan kun je fotograferen met 6 bps met behoud van AF-C (continu-autofocus). In de buffer is volgens de specificaties plaats voor zo’n 13 raw-bestanden. Fotografeer je in jpg-formaat, dan kun je 100 foto’s maken op volle snelheid. Voor een camera in deze prijsklasse zijn dat respectabele waarden. De mechanische sluiter is instelbaar van 60 seconden tot 1/4000e seconde. Met de elektronische sluiter zijn snelheden van 1/16.000e tot 1 seconde mogelijk. De extra hoge snelheden zijn handig als je bij fel zonlicht wilt fotograferen met een grote diafragmaopening, of snelle actie wilt bevriezen.

De contrast-autofocus werkt net als bij andere recente Panasoniccamera’s razendsnel en nauwkeurig. Ook bij weinig licht vindt de camera moeiteloos het juiste focuspunt. Met behulp van het aanraakscherm kun je het focuspunt op iedere gewenste positie plaatsen. Handig is dat je dat ook kunt doen als je door de zoeker fotografeert. Het scherm wordt dan uitgeschakeld, maar is nog altijd aanraakgevoelig. Door je vinger over het scherm te bewegen verander je de positie van het focuspunt. Net als de GH4 beschikt de Lumix G7 over Depth from Defocustechniek (DFD). Met deze techniek kan het initiële focuspunt sneller bepaald worden dan bij gebruik van traditionele contrastautofocus. De camera hoeft niet te zoeken: aan de hand van een database, het gebruikte objectief en beeldanalyse kan het scherptepunt bepaald worden. Dat zorgt voor betere prestaties bij focustracking. Het werkt echter alleen met Panasonic-objectieven. Ook is er oog- en gezichtsdetectie aanwezig, handig als je portretten maakt met een kleine scherptediepte. Je kunt zo eenvoudig en heel precies op het oog scherpstellen.


 

Prijsrevolutie voor filmmakers

 

De Lumix G7 is een capabele fotocamera, maar steekt echt boven het maaiveld uit als het gaat om de filmfunctie. In 2014 was Panasonic de eerste fabrikant die een betaalbare camera met 4K-filmfunctie op de markt bracht: de Lumix GH4 (adviesprijs 1499 euro). We zijn nu een jaar verder en wederom komt Panasonic met een prijsdoorbraak. Net als zijn grote broer filmt de Lumix G7 in een resolutie van 3840×2160 pixels met 25 of 24 fps, met een bitrate van 100 Mbps. De filmopties zijn iets minder uitgebreid dan bij de GH4. Zo ontbreekt de DCI-4Kresolutie van 4096×2160 pixels en ook de 96 fps slow-motion-functie (1080p) blijft voorbehouden aan het topmodel. Wel kun je gebruikmaken van de Cinelike V- en Cinelike D-filmprofielen en ook focus peaking, zebra’s en een microfoon-ingang zijn aanwezig. Daarmee heeft de Lumix G7 veel handige opties in huis voor serieuze filmmakers.

De beeldkwaliteit van de filmbeelden is er goed, beeldfouten zoals moiré zijn vrijwel niet te ontdekken. De 4K-beelden die de G7 schiet doen nauwelijks onder voor de GH4. We kunnen ons voorstellen dat veel fanatieke filmmakers die met de GH4 werken een G7 in huis halen als ‘B-camera’. Een klein nadeel is dat het niet mogelijk is om te wisselen tussen PAL en NTSC. Koop je de G7 in Europa, dan krijg je een PAL-toestel met 1080p-framerates van 50 en 25 fps. In de VS en Azië wordt het NTSC-model verkocht met 60 en 30 fps. Gelukkig kun je wel op beide modellen kiezen voor 24 fps in alle resoluties. Een must voor professionele filmmakers. In 2015 verschenen er meer goedkope 4K-camera’s met verwisselbare objectieven, maar wat ons betreft heeft de Lumix G7 de beste papieren in huis.

Ook de Samsung NX500 en Nikon 1 J5, respectievelijk 749 en 549 euro inclusief kitlens, bieden een 4K-filmfunctie, maar hebben beperkingen. De Nikon 1 J5 filmt in 4K-resolutie met maximaal 15 fps, dat is simpelweg niet genoeg voor vloeiende opnames. Samsung’s NX500 filmt wel met 30, 25 of 24 fps in 4K-resolutie, maar kampt met een flinke extra cropfactor. De camera maakt 8-megapixeluitsnede van de 28-megapixelsensor bij het filmen in 4K-resolutie waardoor de cropfactor nog eens met 1,6x toeneemt, bovenop de 1,5x cropfactor van de sensor. Prettig voor liefhebbers van teleobjectieven, maar filmen met een flinke groothoek is vrijwel onmogelijk. Ook de Lumix G7 maakt een uitsnede bij het filmen in 4K, die is echter minder drastisch dan bij de NX500. Bovendien is het objectievenaanbod voor micro four thirds veel groter en zijn er tal van (ultra)groothoek-opties.

 

4K Photo Mode

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/Panasonic_4KPhoto_670x150_productbanner.jpg
 

Niet alleen filmmakers profiteren van de 4K-filmfunctie in de Lumix G7. Panasonic legt ook veel nadruk op de 4K Photo Mode. Ook de GH4 is voorzien van deze functie, maar in de G7 zijn de mogelijkheden flink uitgebreid. In de 4K Photo Mode maakt de camera opnames met maximaal 30 fps en kun je achteraf een ‘still’ uitkiezen. Dat resulteert in 8-megapixelfoto’s in jpgformaat. Nog altijd goed voor een afdruk op A3-formaat, maar je mist de extra bewerkingsruimte van raw-bestanden. Je hebt keuze uit drie verschillende 4K Photo Modes. In de 4K Burst-stand maakt de camera opnames zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt. In 4K Burst S/S start en stop je de opname met een druk op de sluiterknop. Het meest interessant is de 4K Pre-Burst-optie. Activeer je deze stand, dan neemt de camera al op voordat je de sluiterknop indrukt. Dat doet de camera door continu twee seconden aan beeldmateriaal (60 foto’s) in de buffer te bewaren. Zodra je op de sluiter drukt, worden de foto’s van één seconde hiervoor en één seconde na dat moment opgeslagen. Handig als je een snelle actie wilt vastleggen waarbij je niet precies weet wanneer deze plaatsvindt. Je hoeft de camera niet te laten lopen en zelfs als je iets te laat bent met het indrukken van de knop, heb je alsnog de actie te pakken. In de 4K Photo Mode behoud je volledige controle over alle instellingen. Je zit niet vast aan de 16:9-verhouding, maar kunt ook kiezen uit 4:3, 3:2 en 1:1.

 
org-ke_nl:/content/review/Reviews beeld/G7-SPECS.jpg

Conclusie

 

Met de Lumix G7 maakt Panasonic 4K bereikbaar voor de massa. De camera kost niet eens de helft van de GH4, maar je krijgt daar wat ons betreft meer dan een ‘halve’ GH4 voor terug. De behuizing beschikt over veel bedieningsknoppen, veel daarvan zijn naar wens in te stellen. Zowel de elektronische zoeker als het kantelbare aanraakscherm geven erg scherp beeld dankzij hun hoge resolutie. Voor fotografen biedt de Lumix G7 een verbeterde sensor, snelle autofocus met betere tracking en hogere fotografeersnelheden. Het zijn echter vooral de 4K-filmfunctie en de 4K Photo Modes waarmee Panasonic zich onderscheidt van de concurrentie. Ondanks dat de filmfunctie iets minder uitgebreid is dan bij het topmodel, de GH4, krijg je verrassend veel geavanceerde opties en mogelijkheden voor een camera in deze prijsklasse.