Review GM5 - Nieuws

Naamloos document

org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/gm5top.jpg

Introductie

Met dank aan Panasonic heeft Kamera Express de Lumix DMC-GM5 eens aan de tand mogen voelen. Deze nieuwe camera uit de Lumix serie van Panasonic is een unieke camera waar zeer goed over is nagedacht. Een zo klein mogelijke camera, met een relatief grote Micro Four Thirds sensor. De DMC-GM5 lijkt erg op zijn indirecte voorloper; de Panasonic DMC-GM1. Maar in tegenstelling tot de DMC-GM1 beschikt de DMC-GM5 een electronische viewfinder en een hotshoe-aansluiting!

Persoonlijk heb ik de GM1 altijd al eens willen testen gezien ik zelf ook een fervent gebruiker ben het Micro Four Thirds systeem en de hier bijhorende lenzen. Op het eerste oog lijkt de DMC-GM5 mij een camera om overal mee naartoe te nemen, dankzij het compacte formaat. Hierdoor is het een camera waarmee je snel en onopvallend kunt fotograferen, maar zal het compacte formaat niet ten koste zal gaan van de creatieve mogelijkheden van deze camera?

Van binnen en buiten

De zeer gevoelige 16 megapixel Live MOS sensor in de DMC-GM5 staat bekend om zijn uitstekende beeldkwaliteit en zeer hoogstaande videokwaliteit. Deze sensor wordt ook in de DMC-GX7 gebruikt, een camera waar wij ook erg over te spreken zijn. Aan de achterkant heeft de DMC-GM5 een 3.0'' touchscreen en een electronische viewfinder die beschikt over autodetectie. De behuizing van de DMC-GM5 is gemaakt van magnesium, wat ervoor zorgt dat de camera stevig is, maar met slechts 211 gram nog steeds erg licht blijft! Verder beschikt de DMC-GM5 over een hotshoe mount voor uw Panasonic GN7 opzet flitser en beschikt de camera over een Micro Four Thirds lensmount.

Sneller dan het geluid.

Een hekelpunt bij veel nieuwe camera's is vaak de autofocus. Deze is óf onaccuraat, óf te langzaam voor onze snelle vingers. Gelukkig hadden wij bij de testshoot van de DMC-GM5 dit probleem niet, de autofocus is heel snel en accuraat. Een grote vooruitgang als wij dit vergelijken met de voorganger van de DMC-GM5, maar hoe snel of accuraat de autofocus van de GM5 ook is, er is voor ons maar één echte test... Handmatig fotograferen! Voor de handmatige scherpstellers onder ons biedt de DMC-GM5 onder andere focus peaking en scherpstelgebied vergroting. Nu klinkt dit alles heel leuk en aardig, maar het werkt ook nog eens heel prettig. Een bijkomend extra-tje, en voor ons één van de gaafste dingen aan de camera, is de sluiter. Die hoor je namelijk helemaal niet! Ik dacht eerst dat de camera misschien verkeerd stond ingesteld, maar daar lag het niet aan! De DMC-GM5 is echt een heerlijke camera wanneer je onopvallend te werk wilt gaan.

org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030441.jpg

De Bediening

Natuurlijk is het eerste wat opvalt het formaat. Panasonic staat er om bekend dat ze goede camera’s en lenzen compact kunnen bouwen, maar mij bekruipt het gevoel dat ze iets te ver zijn gegaan met dit ontwerp. De camera houdt gelukkig wel lekker vast, maar is nogal aan de kleine kant. Eén van mijn favoriete lenzen, de Voigtländer Nokton 25mm f/0.95, is jammer genoeg te topzwaar, om lekker mee te kunnen fotograferen in combinatie met de DMC-GM5. De camera weegt slechts 211 gram (met batterij en SD kaart), de lens bijna het dubbele. Met een veel lichtere Panasonic lens, zoals de 20mm f/1.7, voelt de camera al vele malen prettiger aan. Met een 14-140mm lens erop, ziet het er niet alleen vreemd uit, maar raakt de balans is ook zoek. Primelenzen, daar is deze camera voor gemaakt. Gelukkig hebben zowel Panasonic als Olympus, dan nog steeds een prachtig assortiment om uit te kiezen!

Grip
org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030629-2.jpg

Het unieke compacte formaat brengt helaas ook een nadeel met zich mee, namelijk de grip. Mijn duim heeft meer dan eens een fotomoment om zeep geholpen, omdat ik per ongeluk op de video-opname knop drukte. Het toevoegen van een thumbs-up help enorm. Hierbij neem je echter wel op de koop toe dat je hiermee vier essentiële knoppen bedekt, maar gelukkig kun je met het touchscreen nog steeds aanpassingen maken.
De knoppen zijn stug en dat bedoel ik op een goede manier; je draait ze niet per ongeluk in de verkeerde stand. De knoppen hebben een duidelijke en solide feel, wat navigeren en aanpassen prettig maakt. Ook voelt de body zelf erg degelijk aan!

Beeldkwaliteit

De beeldkwalitiet van de GM5 is ronduit goed te noemen! De kleuren zijn accuraat en de automatische witbalans doet zijn werk goed. De kleuren zijn misschien iets koeler van toon, als je een Canon of Nikon spiegelreflex camera gewend bent, maar daarentegen zijn de ruisprestaties prima. De afbeeldingen zijn tot 1600 ISO nog prima bruikbaar. Echt veel hoger zou ik niet gaan zoals te verwachten valt bij een Micro Four Thirds camera.

De volgende foto's zijn gemaakt met de DMC-GM5:
org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030449.jpg   org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030477.jpg   org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030482.jpg   org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030657.jpg   org-ke_nl:/content/Meukfolder/Review GM5/P1030664.jpg
Alle gemaakte foto's van deze review zijn te vinden op onze Flickr pagina.

Onze Conclusie

Eigenlijk doet de camera alles goed! Het heeft een EVF, een groot touch screen, snelle AF, een geluidloze sluiter, een fantastische lens mount met een goede sensor erachter, ook heeft hij wifi en blijft ongelooflijk compact. Wat daar tegenover staat? Wat mij betreft had de grip van de GM5 wat groter gemogen, deze lag nu wat onhandig in de hand (of heb ik wellicht te grote handen?). Gelukkig heeft Panasonic voor mensen met echt grote handen een alternatief in huis, namelijk de GX7.