Sony Alpha Universe #BeAlpha

Sony Alpha Universe is een verzamelsite voor fotografen van ieder niveau. Ideeën worden gedeeld vanuit de fotograaf én Sony. Onderwerpen op Alpha Universe zijn erg uiteenlopend. Zo doen fotografen er hun verhaal, zijn er podcasts te beluisteren en informatie te vinden over Sony gear. Daarnaast is Alpha Universe een community en worden er allerlei evenementen weergeven en kunt u zelf een profiel aanmaken. In dit profiel kunt u aangeven welke camera’s en lenzen u gebruikt. Vervolgens is het mogelijk om mee te praten in de community of zelfs uitnodigingen te krijgen voor evenementen.

Alpha Female

Alpha Female is het platform op Sony Alpha Universe waar de vrouw centraal staat. Ze willen de wereld een mooiere plek maken door middel van fotografie. Zo vechten ze voor het milieu, gelijkheid en traditie.

Het concept "Alpha Female" is begonnen doordat Michaela Ion constateerde dat er minder dan 20% van de professionele fotografen en filmmakers een vrouw is.

Hierbij dacht ze direct "we kunnen beter dan dit!". Dit was het begin van Alpha Female.

Michaela Ion tijdens de Be Alpha event in Brooklyn, New York

Intern bij Sony zijn vrouwen goed vertegenwoordigd en worden de meeste marketing gerelateerde zaken door hen geleid. Waaronder de 3 belangrijkste onderdelen, de Alpha Universe platform, Sony Artisans of Imagery en de Alpha Imaging Collective. Jaren geleden was Sony al begonnen met het creëren van veranderingen door ervoor te zorgen dat vrouwen een groeiende stem kregen binnen de Sony's Ambssador programma's. Met als doel op een dag gelijkheid te bereiken.

FEMALE STORIES

Food Photographer Jessica Hirsch

Als oprichter van @cheatdayeats en @yourroomservice heeft de dynamische food-fotografie van Sony Alpha Imaging Collectief lid Jessica Hirsch op Instagram een grote aanhang gekregen. Haar unieke stijl onderscheidt haar beelden van de alomtegenwoordige, alledaagse voedselopnames op sociale media. In deze korte video krijgen we een blik op hoe Jessica haar food shots tot leven brengt en hoe haar foto's en videoclips boven de rest uitstijgen.

Nancy Borowick

Nancy Borowick is een internationaal gerenommeerde fotograaf, auteur, docent en spreker, die elk jaar meer dan 50 toespraken levert over de hele wereld, en haar persoonlijk verhaal brengt naar universiteiten, ziekenhuizen, oncologie-eenheden en gemeenschapsgroepen over de hele wereld.

In de afgelopen tien jaar heeft Nancy de focus van haar werk beperkt, verhalen over gezondheid, strijd en persoonlijke relaties verteld, compassie, nederigheid en vertrouwen gebruikt als hulpmiddelen om contact te maken met en het leven van haar onderwerpen te verkennen.

ALPHA STORIES

Portret | Landschaps- en straatfotografie | Wildlife fotografie

Alpha Universe; een community voor creators. Hieronder delen een foto- en videografen hun verhaal en ervaring met hun Sony gear!

Jor Évora | Portret- en allround fotografie

Na lang sparen heb ik onlangs een Sony A7III aangeschaft. Ik wist al heel lang dat dit mijn volgende camera zou zijn. Alhoewel, ik er nog niet over uit was welke lens ik erbij zou aanschaffen. Na het lezen veel reviews, ben ik uit eindelijk voor de Sony FE 55mm F/1.8 ZEISS Sonnar T* gegaan. Waarom? Compact, lichtgewicht en super scherp! Daarnaast kan de lens goed gebruikt worden in situaties met weinig licht, dankzij het grote maximaal diafragma van F/1.8. Dat betekent dat het goed is voor low-light fotografie, daar hou ik van! Daarnaast is 55mm een mooi brandpuntsafstand voor zowel portret- als straatfotografie. Door een stap naar voor of achter te doen, kom je al een heel eind en mis je de zoom niet.

Jor: "Ik heb altijd van die momenten dat ik ergens loop, iets moois tegenkom en dan geen camera bij me heb. Dat is vervelend, aangezien bepaalde situaties zich later niet weer voordoen."
Portretfotografie

Portretfotografie is waar ik mij het meeste thuis voel, omdat ik een mensmens ben. Elk mens ziet er anders uit en toch zijn we soms ook wel een beetje hetzelfde. Ik vind het daarom interessant om naar mensen te kijken, ze te bestuderen en met ze in gesprek te gaan. Elke dag is een mens net wat anders. Als portretfotograaf krijg ik de kans iemand in een specifiek moment vast te leggen. De kans dat ik na dat moment precies dezelfde foto vastleg is minimaal.

tractor portret portrait sony

 

Allround fotografie

Nee, allround is geen nieuwe genre in fotografie. Naast portretten schiet ik graag ook andere dingen, daarom is het vaak lastig in een hokje te plaatsen. Het ligt meestal aan de situatie waarin ik mij bevind. Dat kan de ene dag straatfotografie zijn en de andere dag architectuur- of landschapsfotografie. Maakt niet uit wat het is, zolang ik het maar tof vind. Ik heb altijd van die momenten dat ik ergens loop, iets moois tegenkom en dan geen camera bij me heb. Dat is vervelend, aangezien bepaalde situaties zich later niet weer voordoen. Om die reden heb ik laatst de Peak Design Everyday Sling 5L aangeschaft, een zeer compacte tas waarmee ik alles kan meenemen wat ik nodig heb om dagelijks te fotograferen.

 

Ik raak erg geïnspireerd door de zomerse donkerblauwe hemel, net als bij de bovenstaande foto’s. Daarom ga ik steeds vaker in de avond op pad met mijn A7III. In een van mijn laatste avondwandelingen werd ik vergezeld door Sony videograaf Jaco Pattikawa. Met zijn eigen A7III heeft hij toen wat videobeelden van mij vastgelegd. Hieronder vind je het resultaat met wonderbaarlijke shots en prachtige videotransities!

Bekijk mijn werk op www.jorevora.com en op Instagram @jorevora

Friday Night // B-Roll | Rotterdam

Dick Hoebee | Landschaps- en straatfotografie

Prime Objectieven

Ik ben een liefhebber van prime-objectieven. Ze zijn compact, loeischerp, lichtsterk en hebben een uniek karakter. Prime-objectieven dwingen de fotograaf om creatief om te gaan met compositie omdat de brandpuntsafstand vast staat; je bent verplicht om te werken met de enige hoek die je hebt. Na enige tijd ontwikkel je een intuïtie voor de lens die je gebruikt. Ik weet inmiddels precies wat voor foto ik kan maken met 35mm en zie constant mogelijkheden als ik met mijn camera rondloop.

35mm is mijn favoriete brandpuntsafstand omdat je er bijna alles mee kunt. Het is wijd genoeg voor landschappen maar niet te wijd voor straatfotografie. Portretten kunnen ook prima geschoten worden zolang je niet al te dicht op je onderwerp zit, in verband met vertekening. Kortom; de perfecte "walk around-lens."

Dick: "De afgelopen 6 jaar heb ik met slechts één brandpuntsafstand gewerkt: 35mm, in de vorm van de briljante Distagon T* FE 35mm F/1.4 ZA lens op de spectaculaire Sony A7."
Landschapsfotografie in Nieuw Zeeland

Landschapsfotografie vind ik geweldig omdat het iedere keer een andere uitdaging is. Het is over het algemeen een tijdrovend proces; je moet rekening houden met het weer, de stand van de zon, en uiteraard de locatie en compositie. Een goed gelukte foto voelt dan ook altijd als een beloning voor al het werk.

Voor deze foto van Lake Tekapo, Nieuw Zeeland ben ik drie keer naar dezelfde plaats gereden vanuit mijn hotel. De eerste keer was het volledig bewolkt, de tweede keer was het licht perfect maar waren er mensen met bootjes op het meer, en de derde keer leverde het precies de foto op waar ik op hoopte. De aanhouder wint.

Straatfotografie in Antwerpen, België

Het vastleggen van mensen op straat is een hele andere uitdaging. Voor spontane plaatjes moet je vooral op gevoel afgaan, want je hebt maar een enkele kans om een moment vast te leggen. Je weet nooit wanneer je op het juiste moment op de juiste plek staat en vaak heb je maar een seconde om het moment te zien, te richten en te schieten.

Deze foto heb ik genomen in Antwerpen. De schaduwen, de reflectie in het raam en de zon hoog in de lucht waren allemaal op de perfecte plek. Ik zag het moment en nam de foto zonder aarzeling. Dankzij de snelheid en nauwkeurigheid van de camera was de enige kans die ik had om deze foto te maken raak.

Straatfotografie in Pensacola, Florida

Een andere manier om mensen op straat te fotograferen is op ze af te lopen om te vragen om een foto te nemen. De volgende foto heb ik genomen in 2014 in Pensacola, Florida.

Ik liep in een vrolijke bui door de straat in het centrum van deze zonnige beach community, want ik had zojuist in de kroeg het Nederlands Elftal Costa Rica zien verslaan in de penalty-shoot-out (4-3). Vervolgens zag ik een groep bikers rondhangen. De uitgebouwde Harley’s trokken de aandacht door al het glimmende chroom en de neon-lichten aan de onderkant. Ik liep op de groep af en zei: "I think you guys look cool. You mind if I take a photo of you all?"

Dat leverde de volgende plaat op.

Nieuw hoofdstuk

Recentelijk is de A7RIII toegevoegd aan mijn collectie met de Sony 85mm f/1.8 lens. Met deze combinatie wil ik verder gaan met portretwerk en straatfotografie. Dat is slechts het begin van dit nieuwe hoofdstuk, want groothoek-objectieven staan ook op mijn verlanglijstje. De grote hoeveelheid beschikbaar glas op het Sony E-systeem biedt eindeloze mogelijkheden, zeker in combinatie met de resolutie, het dynamische bereik, de kleurendiepte en de snelheid van de waanzinnige A7RIII.

Ik kijk uit naar de vele Sony Alpha-stories die ik de komende jaren nog ga vertellen.

Jordi Woerts | Wildlifefotograaf

Heel mijn leven ben ik al dierenliefhebber en sinds enkele jaren het fotograferen ook goed opgepakt. Daarom besloot ik deze twee elementen te combineren en mee te gaan werken aan een ‘Wildlife Photography & Conservation’ project in Kenia. Hier gingen wij dagelijks op safari in het Mara Naboisho Conservancy voor het verzamelen van cruciale informatie voor het behoud van bedreigde diersoorten. Hierdoor werd het monitoren van deze dieren makkelijker en kregen wij bij het project een duidelijk beeld hoeveel individuen zich in een bepaald gebied ophielden. Daar kwamen we de meest bijzondere dieren tegen en kreeg ik de mogelijkheid om ze te fotograferen.

Jordi: "Tijdens safari’s heb je niet altijd het geluk dat het dier een paar meter vandaan staat, daarom in eerste instantie gekozen voor de 100-400mm GM lens. Met een maximaal bereik van 400mm is deze lens ideaal voor op safari!"

Om ook terug in Nederland een positieve impact te houden op het gebied te houden heb ik het Instagram account @jwwlphoto opgericht waar ik mijn foto’s met de wereld deel, leuke feitjes over de dieren vertel en mijn ervaringen deel.

Ik heb veel research gedaan naar het gebruik van een spiegelreflexcamera versus het gebruik van een systeemcamera en ben toen met mijn volle verstand voor de A7 Mark III gegaan. Ik krijg nog vaak de vraag waarom, maar dat is eigenlijk heel simpel. De camera maakt 10 foto’s per seconde waardoor je geen moment mist, heeft maar liefst 693 autofocuspunten, enorm groot ISO bereik voor het fotograferen in de schemer wanneer de grote katten het meest actief zijn en het grootste voordeel voor mij: silent shooting. Dat je een foto kan maken zonder geluid is voor mij als wildlifefotograaf echt geweldig. Je wilt de dieren zo min mogelijk storen in hun natuurlijke omgeving en het is vervelend als de camera dan elke keer geluid produceert. Dat is bij de Sony A7 Mark III dus niet het geval en het geeft mij een goed gevoel dat ik tijdens het fotograferen de wilde dieren niet stoor.

AnimalEyeFocus1

Op safari maak ik gebruik van de Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM en de Sony FE 24-105mm f/4.0 G. Tijdens safari’s heb je niet altijd het geluk dat het dier een paar meter vandaan staat, daarom in eerste instantie gekozen voor de 100-400mm GM lens. Met een maximaal bereik van 400mm is deze ideaal voor op safari en maakt schitterende beelden. Daarnaast de 24-105mm lens voor close ups en voor het filmen. Wanneer er een dier dichtbij komt wil je dat moment natuurlijk niet missen . Zo heb ik met deze twee lenzen een bereik van 24mm tot 400mm met uitstekende kwaliteit, meer heb ik niet nodig.

The Future is Now

Terug naar Features Terug naar Sony