RAW

Wat is een RAW-foto?

RAW. Die drie letters ben je vast al eens tegengekomen, op het internet of in de instellingen van je camera. Maar wat is het nu precies en wat kan je ermee? Dat leggen we je uit in dit artikel.

RAW vs. JPG | Voordelen van RAW | Nadelen van RAW | Omzetten | Extensie

RAW vs. JPG

De meeste camera’s hebben de optie om te fotograferen in RAW of JPG (of JPEG), of soms ook allebei tegelijk. Standaard zal je camera ingesteld staan op JPG (Joint Photographic Experts Group). Dit is dan ook het meest voorkomende type bestand en wordt voor veel digitale doeleinden gebruikt. Of dat nu een foto verzenden is of een foto op het internet plaatsen.

RAW is daarentegen niet geschikt om te delen. Je zou het in die zin kunnen vergelijken met het ouderwetse negatief dat eerst nog ontwikkeld moest worden. Die liet je ook niet aan je vrienden zien. Een RAW-bestand moet je eerst omzetten naar JPG. Bij dit omzetten komen de grote voordelen van RAW naar voren.

De voordelen van RAW

RAW bevat veel ruwe data. Vandaar ook de naam, die overigens geen afkorting is. De data van de foto is nog niet definitief in een mal gegoten en is dus nog gedeeltelijk aan te passen. Zo is het makkelijk om in een RAW-foto de witbalans te corrigeren of een per ongeluk over- of onderbelichte foto te redden. Bij een JPG-foto zijn deze mogelijkheden beperkt.

Voorbeeldfoto

De voorbeeldfoto is duidelijk overbelicht. De wolken en de sneeuw op de toppen zijn volledig wit uitgevallen en er zijn geen details meer waar te nemen. Proberen we deze foto als JPG te corrigeren, dan zie je dat de overbelichte delen niet meer te redden vielen. Dat komt simpelweg omdat hier geen data is. De foto bevat alleen de witte pixels op de plek van de wolken en de sneeuw – de doortekening en details komen dan ook niet meer terug. De RAW-foto daarentegen bevat deze data wél. Daarom waren we bij het bewerken van het RAW-bestand in staat om de overbelichte foto op een mooie wijze te herstellen. De kleine nuances in de wolken en de sneeuw zijn nu duidelijk zichtbaar en goed van elkaar te onderscheiden.

JPG-bewerking

Nabewerking in JPG

RAW-bewerking

Nabewerking in RAW


De nadelen van RAW

Nu we de voordelen hebben gedemonstreerd vraag je je misschien af waarom je dan niet altijd in RAW zou fotograferen. Toch zijn er twee goede redenen om soms gewoon in JPG te schieten.

RAW kost meer tijd. Zoals gezegd bevat een RAW-bestand veel ruwe data. Dit neemt uiteraard ruimte in beslag. RAW-bestanden zijn al snel 5x keer groter dan dezelfde foto in JPG. Dit betekent dat je geheugenkaartje een stuk sneller vol is.

JPG-bestanden zijn kleiner. Omdat de RAW-foto nog ‘ontwikkeld’ moet worden is het totale proces van schieten in RAW tijdrovender dan wanneer je in JPG fotografeert. Voordat je een bestand hebt dat je kunt delen met je vrienden op social media moet het RAW-bestand eerst omgezet worden naar JPG. Het spreekt voor zich dat deze stap niet nodig als je direct in JPG schiet.

Hoe zet ik RAW om naar JPG?

Om het maximale resultaat uit je RAW-foto’s te halen moet je je wel even verdiepen in het bewerken hiervan. Dit kan bijvoorbeeld in Adobe Lightroom of Photoshop, maar vaak ook in de bijgeleverde software van je camera. Weet je nog niet zeker of dit wat voor jou is, dan kan je ook in zowel RAW als JPG schieten – mits je camera dit toestaat natuurlijk. Dan heb je in ieder geval altijd een direct bruikbaar bestand in de JPG-foto. Het nadeel is echter dat dit nog meer ruimte in beslag neemt op je geheugenkaart.

Toch is er geen enkele reden om je af te laten schrikken door het omzetten. Het hoeft namelijk helemaal niet lang te duren. Als je al wat ervaring hebt met het bewerken van JPG-foto’s zal je erachter komen dat het eigenlijk helemaal niet zoveel anders. Het enige verschil is dat het resultaat beter is omdat je meer data tot je beschikking hebt! Vaak is een beetje tweaken aan de belichting, het contrast en de witbalans al voldoende.

Nog een laatste tip: verwijder het RAW-bestand niet na het omzetten, tenzij je zeker weet dat je tevreden bent met het resultaat in JPG en geen andere versie meer gaat maken. Terugzetten van JPG naar RAW kan namelijk niet. De ruwe data is definitief verloren. Een RAW-foto kan je wel zo vaak omzetten naar JPG als je wilt.

Handig om te weten:

RAW is een verzamelnaam voor allerlei verschillende bestandsextensies. Elk cameramerk gebruikt namelijk een andere extensie. Hieronder een overzicht:

  • Canon: .CR2, .CR3
  • Nikon: .NEF, .NRW
  • Sony: .ARW, .SRF, .SR2
  • Pentax: .PEF, .DNG
  • Olympus: .ORF
  • Panasonic: .RW2,
  • Fujifilm: .RAF
  • Samsung: .SRW
  • Adobe: .DNG

Overigens introduceren merken zo af en toe nieuwe extensies. Om deze te kunnen blijven openen is het zaak dat je bewerkingssoftware up to date is.



Waarom wel of niet kiezen voor RAW?

Door een RAW codec te gebruiken, geef je jezelf ruimte om fouten in belichting en kleur te corrigeren. Dat schept mogelijkheden in de nabewerking. Toch zitten niet alle foto- of videografen hier op te wachten. RAW video opnemen betekent namelijk tijd investeren. Het is geen kant en klare codec. Een ander mogelijk nadeel is de datasnelheid: raw verbruikt veel bytes op je harde schijf.

Voordelen van RAW

Supergoede beeldkwaliteit

Geen compressie artefacten

Witbalans in Post-Productie

Highlight Retentie

Nadelen van RAW

Grote bestanden

Niet geschikt voor aflevering

Hoog CPU Gebruik

Lastige Workflow

De verschillende soorten RAW

Om een beter idee te krijgen van wat er onder de motorkap van de verschillende RAW codecs gebeurt, zullen we wat dieper ingaan op wat verschillende codecs.

cDNG

Laten we voorop stellen dat cDNG vrij oud is (het bestaat al zo'n 13 jaar). Het wordt niet vaak meer gebruikt. Toch kan cDNG worden beschouwd als 'de originele' RAW voor video. Het geeft gebruikers (cinematografen en coloristen) een enorme flexibiliteit om hun ideale beeld te vormen. cDNG werd ontwikkeld door Adobe en het was hun bedoeling dat het de standaard zou worden voor raw video-opname en post-productie.

REDCODE RAW

RED kwam in 2007 op de markt met de RED ONE, een camera die ongeëvenaarde mogelijkheden bood voor digitale video-opname tegen een veel betaalbaardere prijs dan zijn belangrijkste concurrenten (Arri met de Arriflex D-20, Panavision met de Genesis en Sony met de CineAlta camera's). Een van de unieke verkoopargumenten van de RED ONE was RED's eigen RAW codec: REDCODE RAW.

BRAW

Blackmagic RAW onderscheidt zich door 'partial debayering', het verwerken van de beeldverwerking in de camera. Herinner je je de eieren waar we het eerder over hadden? Je zou kunnen zeggen dat BRAW een soort zachtgekookt ei is. Je moet er maar net van houden. BRAW doet het zware werk in de camera en laat de kleine dingen aan jou over: het kiezen van witbalans en ISO tijdens de postproductie bijvoorbeeld.

ProRes RAW

Hoewel ProRes RAW in 2018 door Apple werd uitgebracht, is de integratie ervan in de workflow van filmmakers en contentmakers een traag proces geweest. ProRes RAW is veelbelovend. Er zijn twee belangrijke redenen voor de trage adoptie van ProRes RAW. Ten eerste is er het octrooi van RED voor video-opname met een gecomprimeerde raw codec, wat betekent dat het voor camerafabrikanten onmogelijk of waarschijnlijk erg duur is om ProRes RAW in hun camera's te implementeren. Wat de data rates betreft, bestaat ProRes RAW uit twee formaten: ProRes RAW en ProRes RAW HQ. Deze nemen respectievelijk tussen 320-800 mb/s en 640-1120 mb/s op voor 4K-bestanden bij 24 fp/s.

ARRIRAW

ARRIRAW is de eigen RAW codec van Arri. Het neemt het afzonderlijke frames op. Deze worden opgeslagen in het .ari-formaat. Het is ook mogelijk om ARRIRAW op te nemen in een .mxf-container, waarbij de frames worden gecombineerd tot één bestand. In tegenstelling tot REDCODE RAW biedt ARRIRAW geen scala aan compressieverhoudingen, wat waarschijnlijk de reden is waarom het niet zo populair is. Veel Arri-gebruikers geven er de voorkeur aan hun projecten te filmen in de ProRes codecs voor efficiëntie. ARRIRAW kan rechtstreeks worden bewerkt in Adobe Premiere, Blackmagic Resolve of Autodesk Smoke.

Canon Cinema RAW Light

Cinema RAW Light is niet de enige RAW codec die Canon in camera's heeft geïmplementeerd, maar voor zover het cinecamera's betreft (C200, C300 III, C500 II), lijkt dit de richting te zijn die ze op willen gaan. Ook al noemen ze het RAW 'light', vergeleken met andere gecomprimeerde codecs zoals BRAW of REDCODE RAW,is de datasnelheid met ± 1 Gb/s behoorlijk fors. Canon Cinema RAW Light kan rechtstreeks worden gebruikt in de gangbare NLE-systemen (non-linear editing), maar afhankelijk van je NLE en hardware verloopt het afspelen misschien niet altijd even vloeiend. De Cinema EOS-camera's die Cinema RAW Light opnemen bieden gelijktijdige proxy-opnamen, wat dit probleem zou kunnen oplossen.

Meer lezen

geheugenkaarten

ALLES OVER GEHEUGENKAARTEN

Alles wat je moet weten over verschillende soorten geheugenkaarten op een rij.

> Lees artikel

photoshop vs lightroom

PHOTOSHOP VS LIGHTROOM

Twee gerenommeerde nabewerkingsprogramma's, maar welke kies je waarvoor?

> Lees artikel

belichtingsdriehoek

HET BELANG VAN DE BELICHTINGSDRIEHOEK

Houd de belichtingsdriehoek in de gaten, en je hebt altijd een goed belichte foto.

> Lees artikel

zwart-wit-fotografie

ZWART-WIT FOTOGRAFIE

Soms is een foto simpelweg mooier in zwart-wit. Maar waar let je op?

> Lees artikel