Drone regelgeving: regels voor vliegen met drones

Drone regelgeving

Foto's en video's maken met een drone is erg leuk en kan prachtige beelden opleveren, maar er zijn veel regels rondom het vliegen. Deze regels en wetten zijn er om de veiligheid van omstanders te waarborgen. Het is daarom belangrijk dat je je aan deze regels houdt en ze kent voordat je gaat vliegen. Vandaar hebben wij in dit artikel de belangrijkste regels en wetten voor je op een rij gezet.


Vanaf 1 januari 2021 gelden Europese regels voor drones. Deze regels gelden in alle landen van de Europese Unie (EU). De verschillende regels tussen landen wordt hierdoor kleiner. Verder wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen recreatief en beroepsmatig vliegen met een drone.


Regels op basis van de vluchtoperatie en het risico

Een drone vind je in allerlei soorten en maten. Zo heb je naast de bekende quadcopters ook hexacopters en octocopters, zowel met als zonder camera. Je kan ze voor verschillende doelen gebruiken en op verschillende locaties vliegen. Welke drone je hebt, de vliegoperatie en het risico op een ongeval tijdens de vlucht, bepalen welke regels er gelden.


In de Europese Unie kennen we 3 categorieën

  • Drones van max. 25 kilo;
  • Vluchten tot max. 120 meter hoogte;
  • Drones die niets laten vallen (bijvoorbeeld een pakketje);
  • Met direct zicht, ofwel ‘visual line of sight’ (VLOS).

 

  • Drones boven de 25 kilo;
  • Vluchten hoger dan 120 meter;
  • Boven mensen en binnen de bewoonde omgeving;
  • In de buurt van luchtvaartterreinen;
  • Drones die iets laten vallen (bijvoorbeeld een pakketje);
  • Buiten het directe zicht, ofwel ‘beyond visual line of sight’ (BVLOS).

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) ontwikkelt nog regels voor deze categorie.

 


Belangrijk: De regelgeving wordt in de EU gelijk getrokken, maar de No-Fly Zones blijven per land verschillen. Kijk vooraf dus goed waar je wel en niet mag vliegen. Te beginnen met de No-fly Zones van Nederland.


Open Categorie

De meeste ROC-Light piloten vallen vanaf 31 december 2020 in de Open categorie. Deze categorie is onderverdeeld in 3 subcategorieën: A1, A2 en A3, afhankelijk van de drone en het type operatie. Als je buiten de ‘beperkingen’ van deze categorie wilt vliegen, kom je automatisch in de Specifieke categorie terecht.

Alle regels op een rij


DroneFlight Academy Open Categorie overzicht

Gemaakt door DroneFlight Academy

C-keurmerk

Vanaf 2023 moeten alle nieuwe drones een CE-label hebben. CE staat voor Conformité Européene en houdt in dat drone voldoet aan de Europese regelgeving. Daarnaast toont het in welke categorie (A1, A2 of A3) de drone valt en welk examen je moet doen.

Welke klasse (C0, C1, C2, C3 of C4) de drone krijgt, hangt af van het gewicht. Voor oude drones, die nog niet beschikken over een CE-label, geldt een overgangsperiode van twee jaar met als einddatum t/m 21 juli 2022. Daarna moeten ze voldoen aan de nieuwe regelgeving.

Europees Dronebewijs

Als je vanaf 2021 in de Open categorie wilt vliegen, is een Europees erkend Dronebewijs verplicht. Voor de subcategorieën A1 en A3 dien je een (online) drone-opleiding en theorie-examen af te leggen. Wil je in subcategorie A2 vliegen, dan komt hier een aanvullend theorie-deel en examen bij. Ook moet je een verklaring indienen dat je de praktische zelfopleiding hebt volbracht. Heb je jouw examen gehaald? Vraag dan jouw Europees Dronebewijs aan bij de RDW.

Drone-opleidingen

DronePilot Basic Light

DronePilot Basic Light

Drone-opleiding voor beginnende particulieren die vliegen met drones binnen de EASA Open-subcategorieën A1/A3.

Bekijk de opleiding

DronePilot Basic

DronePilot Basic

Drone-opleiding voor ervaren particulieren en commerciële gebruikers die vliegen met drones binnen de EASA Open-subcategorieën A1/A2/A3.

Bekijk de opleiding

ROC en ROC-Light verdwijnt

Met de komst van de nieuwe regelgeving, verdwijnen de ROC vergunning en ROC-light ontheffing. Ben je op het moment nog in het bezit van zo’n vergunning, dan hoef je je geen zorgen te maken. Er komt een overgangsregeling waardoor je nog een jaar – dus tot 31 december 2021 – kunt doorvliegen. Wel moet je jouw drone registreren. Na dit jaar is het niet meer mogelijk om met deze nationale documenten te vliegen. Je hebt dan een Europees erkend Dronebewijs nodig.

Ben je een ROC-light piloot? En, heb je een theoriecertificaat? Dan worden jouw huidige voorrechten omgezet naar de Europese situatie door de Inspectie, Leefomgeving en Transport (ILT). Heb je geen certificaat, dan moet je een van de twee drone-opleidingen volgen.

Drone registreren

Als piloot heb je in de meeste gevallen een vliegbewijs (Europees Dronebewijs) nodig. Ben je daarnaast eigenaar (exploitant) van een of meer drones met een camera of een gewicht van meer dan 250 gram, dan moet je je registeren bij de RDW. Je krijgt vervolgens een uniek exploitantnummer. Deze breng je zichtbaar aan op je drone(s). Dit kan met een plaatje of sticker. En als het mogelijk is in de software van de drone(s).

Het unieke exploitantnummer komt terecht in een Europese database zodat je in heel Europa kunt vliegen.

Drone ID

Een drone van 250 gram tot 25 kilo (uitgezonderd van de C4-klasse drones) moet op zijn beurt een Drone ID te hebben. Dit systeem moet gegevens uitzenden over de locatie van de piloot, het exploitantnummer, het serienummer van de drone en de vlieghoogte samen met de snelheid en vliegrichting. Het idee hier achter is dat handhavers de drone te allen tijde kunnen herkennen.

Ook hier geldt een overgangsregeling. Vanaf 2022 gelden de nieuwe regels die het herkennen en volgen van drones mogelijk maken.

Meer over drones en regelgeving

In dit artikel hebben we de wirwar aan regelementen beknopt en overzichtelijk mogelijk proberen te beschrijven. Heb je na het lezen nog vragen of is jouw vraag niet beantwoord? Neem dan een kijkje op de website van de Rijksoverheid. Hier vind je de alle actuele informatie.

Veelgestelde vragen


De nieuwe drone-regelgeving is ontwikkeld om de wetgeving in de EU-lidstaten en IJsland, Noorwegen en Liechtenstein samen te brengen. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen commerciële vluchten of vrijetijdsvluchten. In plaats daarvan wordt er in de nieuwe regelgeving gekeken naar mogelijke risico's, het gewicht van de apparatuur, specificaties van het voertuig en de toepassing waar het voertuig voor is bedoeld. De drone-regelgeving maakt onderscheid in 'open categorie', 'specifieke categorie' en de 'gecertificeerde categorie'.
Op 31 december 2020 is de nieuwe EU-regelgeving ingegaan. Tussen 31 december 2020 en 1 januari 2023 bestaan er echter overgangsregels voor drones zonder Cx label in de 'open limited categorie', meer weten over de overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2022 gelden er verplichtingen voor lidstaten met betrekking tot onder andere geo-awareness en nationale authorisaties. Meer hierover lees je op de website van de EASA.
De letters “CE” worden gegeven aan drones die binnen de Europese Economische Ruimte (EER) worden verkocht. Zo wordt er aangegeven dat de producten met deze markering voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieubescherming.
De CE-markering is bedoeld om binnen de Europese markt aan te kunnen geven in hoeverre het product voldoet aan de strenge eisen omtrent veiligheid, gezondheid en mileubescherming. Het Cx label geeft daarnaast aan welke soorten drones er in welke omgeving kunnen worden gevlogen.
Een Cx label is een klasse-identificatielabel dat door de Europese Commissie en European Union Aviation Safety (EASA) wordt gebruikt voor drones. Het label is een onderdeel van de Europese dronevoorschriften die vanaf 31 december 2020 worden gehandhaafd.
De meeste consumentenproducten vallen onder de 'open categorie'. Binnen deze categorie is een Cx label verplicht. De verschillende klassen zijn als volgt ingedeeld:  A1 (klasse C0 en C1) - vliegen over mensen is toegestaan, maar niet over bijeenkomsten van mensen - A2 (klasse C0, C1 en C2) - dichtbij mensen vliegen is toegestaan - A3 (klasse C0, C1, C2, C3 en C4) - het is verplicht om ver weg van mensen te vliegen. Meer weten? Bekijk dan de EASA website.
Er bestaat een overgangsperiode voor drones die geen klasse-identificatielabel hebben, meer hierover lees je in artikel 22 an EU-verordening 2019/947. Tot 31 december 2022 gelden er bepaalde beperkingen voor de 'open limited categorie'. Het is dus belangrijk dat je weet in welke categorie jouw drone en vlucht vallen, zodat je de juiste regels en voorschriften kunt naleven. Heeft jouw drone na 31 december 2022 geen Cx label? Dan mag deze in de open categorie worden gebruikt in de subcategorie A3. Je dient jouw drone ver weg van mensen te houden, tenzij de drone lichter is dan 250 gram. Meer informatie vind je op de website van de EASA.
Binnen de nieuwe regelgeving wordt er binnen de 'open categorie' geen onderscheid meer gemaakt tussen privégebruik en commercieel gebruik. Voor het vliegen met bestaande drones, die dus geen Cx label hebben, waarvoor eerder een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (s-BvL) is afgegeven gelden de regels uit de 'specifieke categorie'.
Het antwoord op deze vraag is nee. Het is niet mogelijk om achteraf een Cx label toe te kennen aan een bestaande drone. Nieuwe drones beschikken wel over een Cx label. Bestaande drones vallen onder de overgangsregels die tot 1 januari 2023 geldig zijn. Daarna valt jouw bestaande drone automatisch onder de A3 categorie als jouw drone 250 gram weegt of meer.
Op dit moment kunnen alle DJI-drones worden gebruikt in de 'open limited categorie'. Wel gelden hier enkele beperkingen tot 31 december 2022 en de verdere toekomst. Bekijk het overzicht van alle DJI-producten in deze categorie. DJI werkt samen met een inspectie-instelling die is bevestigd als 'aangemelde instantie' voor de Cx-etikettering.
Nieuwe DJI drones zullen worden voorzien van een identificatielabel. Voor bestaande drones zonder label doet DJI momenteel nog onderzoek. Het is namelijk niet mogelijk om achteraf labels toe te kennen aan bestaande drones. Wel doet DJI onderzoek naar de mogelijkheden om updates aan bestaande modellen uit te voeren en hiermee een certificering mogelijk te maken. Na bevestiging van nieuwe normen door de autoriteiten publiceert DJI op de eigen website welke producten kunnen worden voorzien van een identificatielabel.

Meer lezen

Wil je nog meer inspiratie opdoen of nieuwe dingen leren? Bekijk dan onze andere keuzehulp artikelen of inspiratieblogs.

filmen met drones
TIPS VOOR FILMEN MET DRONES

We leggen je uit hoe je zelf de mooiste luchtshots maakt met jouw drone.

> Lees artikel

MUSTHAVES VOOR DRONES

Deze aanvullende apparatuur heb je nodig om nog meer uit je drone te halen.

> Lees artikel

9 TIPS VAN ABSTRACT AERIAL ART

JP en Mike Andrews van Abstract Aerial Art geven 9 handige tips and tricks weg.

> Lees artikel

INTERVIEW MET KEES STREEFKERK

Dronefotograaf Streefkerk heeft een unieke stijl waarbij hij speelt met nabewerking.

> Lees artikel