Studio-keuzehulp

In de studio kun je veel verschillende apparatuur gebruiken. Maar welke is nou het beste voor jouw project? Neem je een flitser mee of ga je toch voor een lamp? Welke achtergronden heb je nodig? Hier bij Kamera Express begrijpen we dat de keuze voor studio-apparatuur niet altijd een makkelijke is. Daarom schijnen wij wat licht op dit probleem, zodat jij altijd de juiste apparatuur mee de studio in neemt.

Continulicht FlitslichtWelke flitser heb ik nodig?Welke lamp heb ik nodig?Speciale verlichtingAchtergronden | Lichtvormers

Studioflitser of continu licht?

Zonder licht ga je niet ver komen en dus is de eerste belangrijke beslissing voor een studio-shoot welk soort licht je meeneemt. Dit kan flitslicht zijn of continulicht. Er zijn zowel voor- als nadelen te bedenken bij het gebruik van deze lichten. Hieronder leggen we de belangrijkste verschillen uit.


Continulicht

Met continulicht worden lampen bedoeld. Deze voorzien je onderwerp de gehele tijd van licht. Het grootste voordeel hiervan is dat je direct ziet wat het licht doet met het onderwerp. Als je de lamp verplaatst, zie je meteen wat voor effect dit geeft. Gebruik de lichtmeter van de camera voor de juiste belichting. Hierdoor ligt de eerste focus op hoe het licht op het onderwerp valt. Daarna, als dat naar wens is, kun je beginnen met het selecteren van de juiste instellingen voor de camera. Vervolgens kun je direct door met het maken van foto's.

Over het algemeen wordt er bij fotografie het meest gebruik gemaakt van daglichtlampen, maar ook warmer licht kan gebruikt worden. Bij veel ledlampen is de kleurtemperatuur aanpasbaar. Je draait aan de knop en ziet direct hoe warm of koud het licht gaat zijn op de foto. Niet alleen het licht, maar ook de lamp zelf kan warm worden. Let hierbij op wanneer je bijvoorbeeld werkt met modellen. De warme lamp kan na verloop van tijd vervelend zijn voor het model, maar ook voor jou als fotograaf, want je wil toch echt geen zweetdruppels in het gezicht van je model zien. Overigens worden ledlampen een stuk minder warm dan andere soorten lampen.

Continulicht is goed geschikt voor minder bewegelijke onderwerpen zoals bij product- en foodfotografie. Ook bij het fotograferen van flitsgevoelige onderwerpen zoals bij pasgeboren kinderen of (huis)dieren die schrikgevoelig zijn. Uiteraard is continulicht de enige mogelijkheid als je in de studio gaat filmen. Onderaan deze pagina hebben we nog een extra stukje staan over speciale verlichting voor filmmakers, maar wellicht ook voor fotografen.


Flitslicht

Bij flitslicht kan er gewerkt worden met reportageflitsers of studioflitsers. Hoewel de voordelen van flitslicht over het algemeen gelden bij beide, zullen we hier voornamelijk naar de studioflitsers kijken. Het grootste voordeel van een flitser is dat ze veel meer vermogen hebben dan een lamp. Je krijgt dus meer licht op je onderwerp. Doordat het licht fel en kort is, kun je bewegingen ermee bevriezen.

De meeste studioflitsers zijn voorzien van een modellicht (of instellicht). Dit modellicht helpt bij het positioneren en richten van de flitsers, maar het uiteindelijke resultaat van de flits(sterkte) zal toch pas zichtbaar zijn op de foto. Dit maakt het gebruik van flitslicht voor de beginnende studiofotograaf een iets grotere uitdaging.

Wij gebruiken flitslicht het liefst bij portretfotografie, (fashion)shoots met modellen en studio opstellingen waar snelle bewegingen voorkomen.


Welke studioflitser is geschikt voor mij?

Er zijn erg veel verschillende soorten studioflitsers beschikbaar in verschillende prijsklasses. Voordat je een keuze maakt is het handig om jezelf af te vragen waarvoor je de flitser gaat gebruiken. Welk soort licht wil je en aan welke eisen moet de flitser voldoen zodat jij de foto kan maken die je wil?

Kijk als eerste naar het vermogen van de flitser. Dit wordt uitgedrukt in Watt per seconde en dit geeft ook aan wat de lichtopbrengst zal zijn. Deze lichtopbrengst is meestal in te stellen in grote of kleine stappen, afhankelijk van wat je nodig hebt. Het richtgetal geeft de hoeveelheid flitslicht aan. Hoe hoger deze is, hoe meer licht de flits zal opleveren.

De flitsduur en de recycletijd (oplaadtijd) geven aan hoe snel en hoe vaak je achter elkaar kan flitsen. Handig om in je achterhoofd te houden als je een fotoshoot gaat doen met veel snelle bewegingen. Dan wil je deze zo snel en kort mogelijk hebben.


Flitsers voor de beginners

Voor de beginnende studiofotografen hebben we de volgende flitsers geselecteerd. Hierbij hebben we rekening gehouden met het gebruiksgemak, maar ook de aanschafprijs. Hiermee krijg je goed flitslicht en leer je snel met fliters om te gaan. De Godox AD200 Pro ligt al wat meer in de richting voor wat gevorderde fotografen, maar is zeer gemakkelijk in het gebruik.

Jinbei Delicacy DII studioflitser

Jinbei Delicacy DII-200

  • 200Ws vermogen
  • Gebruiksvriendelijk
  • Perfecte instap

Bekijk hier!

Jinbei DM-4 studioflitser

Jinbei DM-4 350W

  • 250-, 350- of 450Ws
  • LCD-scherm
  • LED-instellamp

Bekijk hier!

Godox Witstro AD200 Pro

Godox AD200 Pro

  • 200Ws vermogen
  • Zeer compact
  • Inclusief Li-ion accu

Bekijk hier!

Flitsers voor de professionele fotograaf

De volgende flitsers zijn echte studio werkpaarden. Ze zijn voorzien van meer functies en geven je meer controle over de instellingen. Zo heb je voor elke situatie de juiste flitser in huis. De mogelijkheden zijn bijna oneindig en ze zullen je fotografie naar een nog hoger niveau tillen.

Broncolor Siros flitser

Broncolor Siros 400S WiFi

  • Ook te gebruiken als lamp
  • Bedienbaar met smartphone
  • Zeer snelle flitser

Bekijk hier!

Profoto B10 flitser

Profoto B10

  • Compact en krachtig
  • Bedienbaar met smartphone
  • Ook te gebruiken als lamp

Bekijk hier!

Jinbei Mars-3 flitser

Jinbei Mars-3

  • Compatibel met TTL
  • Draadloze 2.4GHz slave
  • Grote accu

Bekijk hier!


Welke lamp is geschikt voor mij?

Net als bij flitsers is het belangrijk om jezelf eerst af te vragen wat je er precies mee wilt gaan doen. Welk soort licht wil je? Is dit daglicht of warm licht? Misschien is het wel een combinatie en ben je beter af met een bi-color ledlamp. Hard of zacht licht? Het gebruik van lichtvervormers is ook erg belangrijk. Daarover staat er hier meer geschreven.

Het vermogen van de lamp wordt vaak uitgedrukt in Watt. Dit hoeft nog niet per se iets te zeggen over de lichtopbrengst, want een ledlamp produceert bijvoorbeeld veel meer licht met minder Watt dan een spiraal- of gloeilamp. De kracht van het licht wordt vaak uitgedrukt in Lux of Lumen. Het verschil tussen deze twee staat uitgelegd in onze Studio ABC. Over het algemeen wil je een grotere lichtopbrengst bij grotere onderwerpen of als de afstand tussen de lamp en het onderwerp groot is. Kies voor een dimbare lamp om zo ook een krachtige lamp van dichtbij te kunnen gebruiken.

Ledlampen zijn steeds meer aanwezig in studio's vanwege de grote flexibiliteit die ze met zich meebrengen. Het wisselen tussen kleurtemperatuur (soms zelfs andere kleuren), het traploos dimmen, het niet warm worden én de hoge lichtopbrengst met weinig verbruik maakt ze een uitstekende keus voor in de studio.


Lampen voor de beginners

Deze twee ledlampen van LedGo geven de beginner veel flexibiliteit waardoor je er alle kanten mee op kan. Omdat meerdere lampen vaak een betere belichting geven, staan er twee sets in waarmee je in één klap klaar bent om aan de slag te gaan.

LedGo E116CII Bi-Color

LedGo E116CII Bi-Color

  • 3200-5600K
  • 666 Lumen
  • Werkt op AA-batterijen

Bekijk hier!

LedGo E268C Bi-Color kit

LedGo E268C Bi-Color kit

  • Complete set
  • 2165 Lumen
  • CRI van >95

Bekijk hier!

Bresser BR-2245 daglichtset

Bresser BR-2245 daglichtset

  • 1800 Watt
  • Daglicht: 5500K
  • Complete set

Bekijk hier!

Lampen voor de professionele fotograaf of filmmaker

Deze lampen zijn een stuk groter van formaat en hebben ook een veel hogere lichtopbrengst. Ze bieden je veel flexibiliteit en zullen de studio van mooi licht voorzien. Deze zijn geschikt voor de fotograaf, maar ook de filmmaker die de studio in duikt. De Nanlite Forza is beschikbaar in meerdere uitvoeringen met verschillende vermogens. Met meerdere van deze lampen creëer je eenvoudig de ideale lichtopstelling.

Nanlite Forza 60 ledlamp

Nanlite Forza

  • 11.950 Lux
  • Daglicht: 5500K
  • Ook in 300 & 500W

Bekijk hier!

Aputure LS COB300D light

Aputure LS COB300D light

  • 48.000 Lux op 0.5m
  • Stille ventilator
  • Chip-On-Board LED

Bekijk hier!

Bresser D3000SL en 1200B

Bresser D3000SL en 1200BL

D3000SL D1200BL


Speciale verlichting

Om in de studio leuke effecten te creëren kun je naast je standaardlampen ook één van deze gebruiken. Ledstrips of 'Tubelights' zijn smalle buizen gevuld met leds. Deze zijn in sterkte in te stellen, maar ook is de kleur aanpasbaar over het gehele kleurenspectrum. Ze zijn ook erg handig als je weinig ruimte hebt. De zeer compacte lamp van Litra kun je overal tussen stoppen of achter verbergen. Handig voor effecten, maar ook voor extra belichting op de lastige plekken.

LedGo RGB Tube NG-1208B

LedGo RGB Tube NG-1208B

  • RGB kleuren
  • 2765 Lumen
  • Effecten zoals zwaailicht

Bekijk hier!

Colorspike

Colorspike

  • Miljoenen kleuren
  • 40 standaard effecten
  • Bedienbaar met smartphone

Bekijk hier!

Litra Torch 2.0

Litra Torch 2.0

  • Maximaal 800 Lumen
  • 20m waterdicht
  • Zeer compact

Bekijk hier!


Welk achtergrondsysteem moet ik nemen?

In principe zijn er drie verschillende soorten achtergrondsystemen beschikbaar. Met muurbevestiging, op statieven en een volledig opvouwbare achtergrond. Welk van deze drie is voor jou het meest geschikt?

Als je een eigen studio hebt waar je vaak met achtergronden werkt, dan is een muurbevestiging de juiste keus. Je hoeft het geheel niet telkens op te zetten waardoor je veel minder tijd verliest. Helaas hebben we niet allemaal een eigen studio. Daarom is een inklapbare set erg handig. Deze bestaat uit twee statieven en een dwarsbalk waar de achtergrond aan vast wordt gemaakt. Wil je liever nog sneller kunnen werken én minder spullen vervoeren? Dan is een opvouwbare achtergrond geschikt. Deze staan binnen enkele seconden op hun plek. Je kunt dan direct gaan fotograferen.

Deze flexibele achtergronden hebben het grote voordeel dat ze snel staan, maar ook dat ze minder vaak kreukels of vouwen in het doek hebben doordat er veel spanning staat op het doek. Een papieren achtergrond of een doek kan sneller vies worden en zal dus eerder vervangen moeten worden. De oppervlakte is dan wel weer beperkter bij de opbouwbare achtergronden. Dus als je een grote achtergrond wil, ga dan voor een andere opstelling.


Welke achtergrondsoort moet ik kiezen?

Een papieren achtergrond is een stuk sneller én goedkoper om te vervangen dan een doek. Als er kreukels in zitten of het papier is vies geworden, dan kun je deze afsnijden en de rol verder afrollen. Een doek is een stuk lastiger om schoon te houden. Meestal worden doeken daarom ook echt alléén als achtergrond gebruikt. De papieren rollen kun je door laten lopen over de vloer om zo dezelfde kleur helemaal door te trekken tot onderin je foto. Zo staat je model ook mooi op dezelfde kleur ondergrond als dat de achtergrond is.

Gebruik je voornamelijk één kleur én alleen als achtergrond? Dan is een doek geschikt voor jou. Wil je graag kunnen afwisselen en foto's maken waarbij de achtergrond doorloopt over de vloer? Dan raden wij aan een papieren achtergrond te kiezen.


Achtergrondsysteem studio


Lichtvormers

Een lichtvormer kan omschreven worden als gereedschap voor de fotograaf. Er zijn allerlei soorten lichtvormers. Denk bijvoorbeeld aan softboxen en octaboxen, reflectors, paraplu's, beautydishes, grids en snoots. Elk type geeft op eigen wijze vorm aan het licht dat uit je studioflitsers komt. Kijk op de Lightshapers en belichtingen pagina voor meer uitleg over welke lichtvormer voor jou geschikt is!

Benieuwd naar meer materiaaltips? Ga dan naar de Musthaves-pagina. Of wil je meer lezen over het maken van foto's in de studio? Lees dan het How to-artikel over styling en opstelling. Met tips van Josefien Hoekstra.


Terug naar de studio