De partypictures van Menno van der Veen

Wie is Menno? | Interview | What's in the bag? | Voorbeeldfoto's

Wie is Menno?

Het begon allemaal met voor de fun fotograferen tijdens een wintersportvakantie. Sony-ambassadeur Menno van der Veen (30) probeerde de functies van zijn GoPro en voelde: ‘’Hier wil ik meer mee doen. Ik wil meer controle krijgen over de camera.’’ Inmiddels fotografeert Menno al vier jaar voor grote events, zoals hardstyle en hardcore-feesten. Hij zet daarbij graag nieuwe gear en technologieën in.

Tijdens die desbetreffende wintersportvakantie zocht Menno meteen al een vervangende camera. Hij kocht een spiegelreflexcamera. ‘’Toen was het hek van de dam! Ik was in de ban van fotografie.’’ Menno heeft nooit les gehad. ‘’Ik stelde mezelf vragen: wat is er nodig bij weinig licht? Hoe schiet je sport? Waarom is deze foto bewogen? Waarom is deze foto mislukt?” Door mezelf uit te dagen en door trial and error kwam ik steeds weer een stapje verder.’’ Inmiddels werkt de jonge fotograaf voor Gunz of Hire, Ran-d, Adaro, Phuture Noize, House of Sports, Daikin en nog vele anderen. De aankomende tijd is hij te vinden op Emporium, Intents, Defqon en in de winter in Thialf.

"Je wil dat mensen denken: wat tof! Daar had ik bij moeten zijn"

Details vastleggen

Menno ging vanaf het begin veel met artiesten mee naar feesten, zodat hij een veelzijdig portfolio kreeg. Hij kende er al heel wat, omdat hij vroeger als dj werkte. Hij was bekend als DJ MNO. ‘’Hoe die naam ontstond? Ik stond op posters tussen grote namen als Endymion, High Voltage en Bass Modulators en er was nauwelijks nog plek voor mijn naam. Dan maar MNO!’’ De naam MNO gebruikt hij nu voor zijn bedrijf: MNO Photo.

Op een gegeven moment ging het vanzelf. Artiesten gebruikten en deelden Menno's foto’s en de organisaties wisten hem te vinden. “Uiteraard moet je wel kwaliteit blijven leveren en betrouwbaar zijn, anders ben je je klanten zo weer kwijt.’’ Die kwaliteit krijg je door details te zien en vast te leggen, volgens Menno. ‘’Je wil dat mensen denken: wat tof! Daar had ik bij moeten zijn.’’ De fotograaf vindt het geweldig als zijn foto een herinnering levendig maakt of een nieuwe kijk op een show oplevert. De doorsnee bezoeker mist vaak best wat details.


Op zoek naar momenten die we willen zien

Menno ging vroeger zelf naar de feesten die hij nu fotografeert en luisterde naar de artiesten die hem nu bellen voor foto’s. ‘’Het is zoals wanneer je als amateurvoetballer mee mag spelen bij de club van je dromen.‘’ Een partyfoto wordt volgens Menno beter als je de muziek kent. Dan kun je daarop anticiperen. ‘’Als er een nummer is waar standaard de handjes in de lucht gaan, dan zorg ik dat ik klaarsta. Soms moet ik naar een artiest waarvan ik de muziek niet zelf zou opzetten. Dan is het iets harder werken. Toch ga ik dan op zoek naar de momenten die we graag willen zien!’’

“Het helpt als je de muziek kent. Als er een nummer is waar standaard de handjes in de lucht gaan, dan zorg ik dat ik klaarsta’’

Meebewegen

Menno bereidt zich niet speciaal voor op een concertshoot. Als er een briefing is, dan houdt hij daar rekening mee, maar als hij voor artiesten schiet, dan laat hij het allemaal een beetje op zich af komen. Al zorgt hij wel even dat hij een doekje over de lens gehaald heeft, dat zijn accu’s opgeladen zijn en dat zijn kaartjes leeg zijn.

Op het podium beweegt hij vaak mee met de artiesten. Hij lacht: “Nu zie je me misschien al springend voor je. Dat doe ik niet, hoor. Ik bedoel: ik beweeg mee als artiesten naar voren gaan of juist opzij bewegen. De onverwachte momenten leg ik het liefst vast, omdat dit vaak spontane foto’s oplevert. Ik houd absoluut niet van posing.’’



De ruis van de rookmachine

Menno vertelt dat er soms  verstorende elementen zijn. ‘’Vaak blijft het knopje van de rookmachine hangen in de zaal, in de front of house. Dit maakt foto’s wazig. Dit is vaak een welles nietes-spelletje met de lichtmeneer of -mevrouw. Zij zeggen de rook nodig te hebben voor de lichtshow. Elke fotograaf of videograaf zal dit tegenspreken.’’ Hoe gaat Menno hier dan mee om? Hij vraagt meestal lief of het iets minder kan. Daar doen ze dan wat aan. Of niet, als ze vinden dat het echt niet kan. ‘’Dan is het te hopen dat het allemaal nog te redden is in de edit.’’

"Hierbij een oproep: doe je gsm weg en laat ons die eindshow vastleggen. Gaan jullie nou maar lekker genieten!"’’

Eindshow

Soms moet je als muziekfotograaf ook eindshows fotograferen: de momenten dat de showmensen all in gaan en het podium het beste tot zijn recht komt. Menno vindt dat een perfecte eindshowfoto vuurwerk heeft, met symmetrische lichten en alle handjes in de lucht. ‘’Helaas zie je die handjes de laatste tijd minder. Iedereen staat met zijn mobieltje in de hand te filmen. Mensen vergeten dat de eindshow een dag later toch al in 4K op YouTube staat. Hierbij een oproep: doe je gsm weg en laat ons die eindshow vastleggen. Gaan jullie nou maar lekker genieten!’’ Menno’s tofste eindshow? Dat was die van Defqon. ‘’Na jaren daar te hebben gestaan als fan, mocht ik er nu zelf losgaan met mijn camera. Dat gaf een heel tof gevoel.’’

 


Internationale dromen

Menno van der Veen heeft nog wel wat dromen. Hij wil graag naar EDC Las Vegas, in Amerika. Maar ook Japan staat hoog op het lijstje: niet zozeer om een feest te schieten maar om een tour vast te leggen. "Ik wil nog wel eens met een artiest door het buitenland touren. Wat is er mooier dan met een artiest de cultuur zien en dat vast te leggen?” Menno hoopt dat hij nog wel eens meegevraagd wordt op tournee. Met een grijns: “Zal ik nog een oproepje doen? Als jullie dit lezen, beste mensen: bel me!”


What's in the bag?

Anderhalf jaar geleden heeft Menno de overstap gemaakt naar Sony Mirrorless. "De AF-snelheid is bizar en accuraat. Als ik een burst maak en mijn instellingen goed heb, dan weet ik 100% zeker dat de camera het onderwerp scherp heeft vastgelegd. Eye-autofocus is een functie die je moet ervaren om het te geloven. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om op de ogen van je onderwerp scherp te stellen. De elektronische viewfinder is heel geruststellend. Daardoor zie ik meteen hoe mijn foto is en hoe mijn belichting is."

"Alles wat ik nodig heb zit al in mijn tas. Maar ik houd van nieuwe gear en technologieën. Ik speel er graag mee. De leergierigheid van het begin heb ik nog steeds. Ik wil alles uitproberen. Op mijn verlanglijstje staat de nieuwe 135mm-lens. Ik heb nog nooit met een 135 primelens geschoten, dus ik ben benieuwd hoe dat is."


Sony A9

Sony A9

Het ‘high-end’ model van de Sony A-serie systeemcamera’s: de A9. De 24.2 Megapixel full frame sensor met groot dynamisch bereik legt iedere plaat haarscherp vast. Met 694 autofocus-punten ben je verzekerd van scherpe beelden in elke situatie. De burst-modus maakt maar liefst 20 foto’s per seconde met behoud van scherpstelling.

Bekijk de Sony A9

Sony A7III

Sony A7III

De Sony A7 Mark III is het iets voordeligere broertje van de Sony A9, maar mag er zeker zijn. Het 5-assig stabilisatiesysteem zorgt er - net als bij de A9 - voor dat je cameratrillingen geen bewegingsonscherpte opleveren. Het ISO loopt op tot 51200 (uitbreiden tot 204800 is zelfs mogelijk indien gewenst), waardoor je ook met minder licht prachtige foto’s kunt maken.

Bekijk de Sony A7III

Sony 70-200 f/2.8 GM

Sony 70-200 f/2.8 GM

Dit krachtige telezoomobjectief van Sony levert uitstekende prestaties met een constant diafragma over het gehele zoombereik. Hierdoor geniet je van prachtige bokeh, maar ook tijdens situaties met weinig licht, want daar is deze lens heel goed in. De SteadyShot stabilisatie zorgt ervoor dat je zelfs met 200mm scherpe beelden maakt zonder trillingen.

Bekijk de Sony 70-200 f/2.8 GM

Sony 16-35 f/2.8 GM

Sony 16-35 f/2.8 GM

Een groothoek-zoomlens geschikt voor vele situaties dankzij het bereik van 16-35mm en een vast diafragma van f/2.8. Twee Extra-Low dispersion lenselementen voorkomen vervormingen en chromatische aberratie in je foto’s bij de grote hoek van 16mm. Net als alle G-Master lenzen bevat ook deze een extreem snelle scherpstelmotor (SSM).

Bekijk de Sony 16-35 f/2.8 GM

Sony 55mm f/1.8

Sony 55mm f/1.8

Met deze 55mm Sony-lens maak je prachtige portretten op jouw evenement. Het zeer snelle diafragma van f/1.8 zorgt voor mooie, zachte bokeh waardoor je onderwerp goed geïsoleerd wordt van de achtergrond. Het Zeiss-glas staat garant voor uiterst scherpe foto’s. Dankzij het compacte formaat past de lens altijd wel in je tas. Ideaal om mee te nemen.

Bekijk de Sony 55mm f/1.8

Sony 85mm f/1.4 GM

Sony 85mm f/1.4 GM

Als je graag close-ups maakt op evenementen en liever iets op afstand van je onderwerp blijft, dan is deze 85mm-lens van Sony perfect! Dit objectief beschikt over een enorm snelle scherpstelmotor zodat je zelfs bij f/1.4 snel scherp kan stellen. Net als alle andere G-Master-lenzen is ook deze stof- en spatwaterdicht. Ideaal voor lastige weersomstandigheden.

Bekijk de Sony 85mm f/1.4 GM

Voorbeeldfoto’s

Benieuwd naar het werk van Menno? Je ziet hieronder foto's die Menno gemaakt heeft met zijn Sony-apparatuur.


Terug naar de overzichtspagina