Interview met de Nederlandse Fotograaf des Vaderlands Marwan Magroun

Marwan Magroun

Marwan Magroun is een Nederlands-Tunesische fotograaf en -filmmaker. Met zijn biculturele achtergrond heeft Marwan een eigen kijk op maatschappelijke thema’s en dat zie je ook terug in zijn foto’s en projecten. Hij werkt sinds 2017 fulltime als fotograaf en sindsdien sleepte hij al meerdere prijzen in de wacht. Zo won hij met het multimediaproject ‘The Life of Fathers’ de Zilveren Camera Paul Peters Fotoprijs 2020 en de Dutch Photographers SO Award 2021. Afgelopen november werd Marwan benoemd tot de Nederlandse Fotograaf des Vaderlands. De komende twee jaar wil hij deze functie inzetten om fotografie toegankelijker en inclusiever te maken. Marwan vertelt ons graag over zijn werk als fotograaf en zijn missie als Fotograaf des Vaderlands. Natuurlijk geeft hij ook tips voor als je zelf aan de slag wilt gaan met documentairefotografie. 

Interview | Tips | Apparatuur | Foto's

“De wereld zal niet 1, 2, 3 begrijpen waarom je fotografeert. Daarom moet je in jezelf blijven vertrouwen, zelfs wanneer de buitenwereld geen vertrouwen heeft.”

Fotograaf: Jan Dirk van der Burg

Analoge fotografie

Marwan begon met fotograferen, toen zijn stiefvader op een dag thuiskwam met een analoge camera. “Hij had deze camera op straat gevonden, maar hij wist niet wat hij er mee moest. Daarom gaf hij de camera aan mij. Ik was een nieuwsgierig aagje, dus ging er graag mee aan de slag.” Hij leerde zichzelf aan hoe hij moest fotograferen en zo ontstond zijn liefde voor fotografie. “Het was een analoge camera, dus ik moest alles handmatig instellen. Hierdoor snapte ik al snel de technieken en instellingen van analoge fotografie.” Inmiddels heeft Marwan ook andere camera zoals de analoge Mamiya 7 en een Canon 6D mark II. Ook daarmee werkt hij manueel. “Foto's schieten in automatische stand voelt een beetje als valsspelen”, zegt Marwan lachend.

In eerste instantie fotografeerde Marwan als hobby. “Na verloop van tijd merkte ik dat ik mijn ei kwijt kon in fotografie door verhalen te vertellen en creatief bezig te zijn.” Hij begon te fotograferen zonder er geld voor te vragen, zodat hij uren kon maken en beter kon worden. “Toen ik beter was geworden, ging ik events fotograferen.” Marwan fotografeerde op feestjes en in discotheken, maar hij bleef tegelijkertijd ook op straat fotograferen. “Ik merkte toen dat ik dat echt leuk vond.” Na verloop van tijd kon hij zijn vaste lasten dekken met zijn opbrengsten uit de fotografie. Toen besloot hij de stap te wagen en fulltime aan de slag te gaan als fotograaf. Dit was in 2017. “Ik heb geen ouders op wie ik kan terugvallen of iemand die mij financieel kan steunen. Maar ik heb geen moment spijt gehad.”

The Life of Fathers

De afgelopen jaren fotografeerde Marwan veel en hij publiceerde verschillende projecten. Hier sleepte hij ook meerdere prijzen mee in de wacht. Onder meer met zijn multimediaproject ‘The Life of Fathers’. Met dit project won hij meerdere awards, waaronder de Zilveren Camera Paul Peters Fotoprijs 2020 en de Dutch Photographers SO Award 2021. “Dat zijn toch wel de twee grootste prijzen die je in Nederland als fotograaf kunt winnen. Het is een hele grote eer.”

Life of Fathers 1

Life of Fathers 2

Hij legt uit dat het project, dat bestaat uit een documentaire en een fotoserie, het verhaal vertelt van vaders waarover een vooroordeel bestaat. “In onze samenleving heerst het stigma dat vaders met een migratieachtergrond niet betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen. Ik zag juist in mijn eigen omgeving dat vaders van kleur juist heel erg betrokken zijn.” Dat was voor hem reden genoeg om het in beeld te brengen. “Toen ik begon, merkte ik dat er niet veel beelden gemaakt zijn van vaders met hun kinderen. Het voelde heel intiem en persoonlijk.” De foto’s van The Life of Fathers zijn inmiddels gekocht door de Rijksoverheid en nu zijn ze onderdeel van de Rijkscollectie. “Dit is echt het allerhoogste wat je kunt bereiken als fotograaf in Nederland en dan ben ik nu ook nog eens Fotograaf des Vaderlands. Het is meant to be.”

Fotograaf des Vaderlands

Afgelopen november is Marwan benoemd tot Fotograaf des Vaderlands. Toen hij begon met fotografie, had hij zich geen moment bedacht dat hij de ambassadeur kon worden van de Nederlandse fotografie. “Ik vind het een hele eervolle taak. Ik heb dan ook veel zin om de komende twee jaar deze titel en functie te vervullen. Er gaan letterlijk deuren voor me open en daardoor is er veel mogelijk.” Het is Marwans missie om de komende twee jaar ervoor te zorgen dat mensen hun eigen verhaal kunnen vertellen. “Ik wil dat er een generatie ontstaat die hun camera erbij pakt om een verhaal te vertellen.” Hij legt uit dat het zijn doel is om fotografie toegankelijker er inclusiever te maken. “Ik vind dat belangrijk.”

Marwan vertelt dat hij vroeger niemand had tegen wie hij kon opkijken. “Er is een Rotterdamse rapper, Winne, die in één van zijn liedjes rapt: ‘Ik zocht een held toen ik jong was, ik ben het zelf geworden’. Deze tekst betekent veel voor mij.” Hij legt uit dat hij is opgegroeid in een omgeving waarin het niet vanzelfsprekend is dat er bepaalde successen worden behaald. “Nu heb ik aan mezelf laten zien dat het wél mogelijk is. Ik ben dus mijn eigen voorbeeld geworden.” Hij hoopt dat hij het voorbeeld mag zijn voor anderen. “Sommige jongens en meisjes, die lijken op mij, hebben niet veel voorbeelden. Ze zien zichzelf niet vaak terug in de media of juist heel stigmatiserend. Ik hoop dat te doorbreken door als Fotograaf des Vaderlands zichtbaarheid te creëren. Het is heel tof en een heel mooi doel dat ik graag nastreef.”

Zelfvertrouwen

Hij merkt nu al dat hij een voorbeeld voor anderen mag zijn. “Er zijn kinderen in mijn omgeving die zeggen: ‘Die Marwan, die ken ik! Hij is gewoon bekend!’” Het motiveert hem. “Het geeft mij ook zelfvertrouwen. Ik heb nooit een opleiding gevolgd in fotografie en dan krijg je al snel het gevoel dat je niet weet wat je aan het doen bent. Maar je leert juist om op je intuïtie te vertrouwen. Het geeft zelfvertrouwen om te merken dat ideeën en projecten aanslaan en bekroond worden.” Hij legt uit dat je zelfvertrouwen moet hebben om fulltime fotograaf te zijn. “De wereld zal niet 1, 2, 3 begrijpen waarom je fotografeert. Daarom moet je in jezelf blijven vertrouwen, zelfs wanneer de buitenwereld geen vertrouwen heeft.”

In de toekomst wil hij verhalen blijven maken over grote thema’s. “Ik zou mijn foto’s omschrijven als betekenisvol en dicht op de huid. Het zijn beelden die vertellen over de huidige tijd, maar ook klassiek en tijdloos zijn.” Marwan schiet voornamelijk documentaire portretten. “Het kan heel modisch zijn, maar ook dicht op de huid.”

Zelfvertrouwen

Apparatuur

Voor zijn foto’s gebruikt Marwan de volgende apparatuur. Een Mamiya 7 of een Canon 6D mark II, met een 24-35 of 50mm-objectief.

Canon EOS 6D Mark II Body

Canon EOS 6D Mark II Body

Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art Canon

Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art Canon

Canon RF 50mm f/1.2L USM

Canon RF 50mm f/1.2L USM

Tips

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je zelf ook aan de slag met documentairefoto- en videografie? Lees dan vooral deze tips van Marwan:

1. Zet je eigen stempel op je beelden. “Zoek je eigen signatuur wanneer je aan de slag gaat met deze vorm van fotografie.”

2. Neem de tijd. “Voor het beste resultaat is het belangrijk dat je van begin tot eind de tijd steekt in het maken van je beelden.”

3. Laat je niet van de wijs brengen. “Het is belangrijk dat je je door niemand van de wijs laat brengen. Zeker niet als je een idee of een visie hebt van wat je wilt doen. Ga vooral ook op zoek naar je eigen visie en laat niemand je ervan afpraten.”

4. Bedenk waarom je fotografeert. “Het meest belangrijke is om na te gaan waarom je fotografeert. Hiermee geef je namelijk heel veel richting aan waarom je zo’n camera oppakt. Dit geeft sturing aan de beelden die je wilt maken, omdat je dan weet waarom je überhaupt fotografeert. Je kunt dan ook beter aan de buitenwereld vertellen waarom je dingen op een bepaalde manier vastlegt.”

Het werk van Marwan Magroun

Website: www.marwanmagroun.nl

Instagram: @marwanmagroun

Marwan Magroun Portfolio 1

Marwan Magroun Portfolio 2

< Terug naar documentairefotografie