Newbornfotografie

De komst van een baby'tje is het begin van een nieuwe en bijzondere periode die veel te snel voorbij gaat. Veel mensen kiezen daarom voor een newbornfotograaf om deze mooie herinneringen vast te leggen. Bent u nieuwsgierig naar dit type fotografie en wilt u er meer over weten? Dan zit u op deze pagina goed! Wij gaan u hier namelijk alles vertellen over wat newbornfotografie precies inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken. Want wat is eigenlijk de beste periode om een pasgeboren baby te fotograferen? Wij interviewden professioneel trouw- en newbornfotograaf Lisette Lubbers. Zij vertelt u alles.

Wie is Lisette Lubbers? | Interview met Lisette | Tips van Lisette | De apparatuur van Lisette | 

 

Wie is Lisette Lubbers?

Op haar zestiende zette Lisette haar eerste stappen in de fotografie, met een gekregen compact camera. Die werd al snel opgevolgd door een spiegelreflex. ‘Op de automatische stand maakte ik daar al best leuke foto’s mee.’ In de weekenden maakte ze foto’s van familie, vriendinnen en hun gezinnen. ‘Ik deed in de weekenden niets liever en kreeg toen ook het gevoel dat ik daar mensen blij mee kon maken.’ Toen onbekenden haar naar tarieven gingen vragen, besloot ze een bedrijf te beginnen: lisettelubbers.com. ‘Het is nu 5 jaar later: mijn bedrijf staat als een huis.’

Meer weten over Lisette? Neem dan een kijkje op haar websiteInstagram of volg haar vlogs op haar YouTube kanaal!

 

 

Newbornfotografie met Lisette Lubbers: liefde en veel geduld

Ze heeft inmiddels kinderen gefotografeerd die misschien nog geen vijf tellen oud waren. De Enschedese fotograaf Lisette Lubbers staat er zelfs bij wanneer kindjes via een keizersnede ter wereld komen. Ook bij thuisbevallingen staat ze er met haar camera bovenop. Of als een peuter los gaat op een taart. En soms moet ze zichzelf onzichtbaar maken.

Wie bij zo'n ingrijpende gebeurtenis als een geboorte wordt gevraagd foto’s te maken – of dat nou een geboorte via een keizersnede in het ziekenhuis is of een gewone thuisbevalling: je bent getuige van een heel intieme gebeurtenis met een geweldige impact voor de ouders. Het is zaak je dan eigenlijk onzichtbaar te maken. Een kunst die Lisette Lubbers tot in de puntjes beheerst. Dat zegt zij niet zelf, maar haar klanten wel: 'Het was alsof ze er niet bij was.'

 

'Ik krijg vaak de vraag van beginnende fotografen hoe je nou 'geboortefotograaf' wordt. Het allerbelangrijkste is dat je er goed over nadenkt en beseft hoe intens het meemaken van een bevalling is. Niets is vanzelfsprekend, je kunt je nog zo goed voorbereiden maar echt iedere bevalling is uniek en anders. Het is de kunst om onzichtbaar te zijn tijdens deze uren. Helemaal wanneer er ook medisch personeel rondloopt. Hoe je dit doet? Maak van tevoren duidelijke afspraken met de ouders en bespreek alle 'mogelijke gevallen' die zich voor kunnen doen en wat zij in dat geval graag zouden willen dat jij zou doen.'

‘Stel dat het bijvoorbeeld een spoedkeizersnede wordt, wat dan? Wat als de mama’s naar de OK moeten vanwege medische redenen, blijf je dan bij de vader? Wil je de uitdrijving van de baby volledig in beeld of van de zijkant? Wat als het kindje moet worden meegenomen, ga je dan mee? Wat moet je doen in het ernstigste geval? Er zijn echt zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. Ik vind het zelf erg belangrijk dat het moment van de bevalling het moment van de ouders samen blijft. Dat je tijdens de ontsluitingsfase niet de hele tijd in de kamer bent maar af en toe binnen loopt voor een mooi shot.’

 

 

Kijken en helpen

‘Je stoort niet, bent rustig, eventueel behulpzaam wanneer er extra handen nodig zijn en verlaat dan weer de kamer. Pas vanaf de laatste centimeters blijf je erbij want je wilt het moment natuurlijk niet missen. En ik blijf vooral in een hoek staan waarvan ik zeker weet dat ik niet in de weg sta én geen goed shot mis. Ik fotografeer geen handelingen van medisch personeel en geef van tevoren ook duidelijk aan dat zij niet in beeld komen. Vanwege privacy-redenen is dit namelijk niet toegestaan.

Bedenk ook van tevoren de gevolgen van het zien van eventuele nare situaties die zich voor kunnen doen. Kan je hier mee omgaan? Persoonlijk vind ik een bevalling het allermooiste om mee te maken, ik veeg dan ook meerdere malen een traan achter mijn scherm weg wanneer er na uren ineens een prachtig wondertje ter wereld is gekomen.

Natuurlijk ben je ook aanwezig bij gevallen waarbij het kantje boord was, of waarbij het helemaal niet goed is gegaan. Deze momenten raken mij diep. Maar het besef dat je dan toch nog iets met je foto’s kan betekenen in de vorm van een herinnering maakt je aanwezigheid op dat moment goed. Gelukkig maak ik deze momenten maar nauwelijks mee. Maar goed ook want anders had mijn hart het niet aangekund!’

 

Persoonlijk vind ik een bevalling het allermooiste om mee te maken, ik veeg dan ook meerdere malen een traan achter mijn scherm weg.

 

Geduld
Geduld is voor een newborn- en kidsfotograaf de voornaamste eigenschap. ‘Van alle tips die ik kan geven is dit wel de belangrijkste: wees geduldig.’ Omdat ze al heel wat shoots met kinderen op haar naam heeft staan, weet Lisette inmiddels wel hoe ze jonge kinderen zover krijgt om mee te werken. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat een kind meewerkt aan een shoot. ‘Integendeel,’ lacht ze. ‘Iedere shoot begint met het winnen van het vertrouwen van een kind.‘

‘Soms moet ik echt alles uit de kast halen. Zo had ik laatst een éénjarig jongetje dat er eigenlijk maar weinig zin in had. Ik vroeg aan zijn moeder of hij gek was op bepaalde liedjes die we eventueel konden zingen of dat hij een favoriet spelletje had. Ze grinnikte en antwoordde dat ze wel iets wist waar hij om moet lachen en ze keek naar haar man. ‘Hij lacht altijd zodra papa thuis komt en toetert met de auto! Vaak doet hij dit dan meerdere keren achter elkaar en dan schatert hij het uit,' vertelde ze.' Oké, dacht ik. Dit is niet helemaal wat ik voor ogen heb, maar toch het proberen waard! Zo kwam het dus dat de vader in de auto zat tijdens de shoot, idioot toeterend zodat wij een schaterende zoon vast konden leggen.’ Lachend: ‘Ik vraag me alleen nog af wat de rest van de buurt gedacht moet hebben!’

 

Tips van Lisette

Wilt u zelf ook aan de slag met baby- en newbornfotografie? Dan heeft Lisette nog een aantal tips voor u! 

 

  • Niets moet. Een kind mag tijdens een shoot nooit het idee krijgen dat het iets móet. ‘Ik loods ze spelenderwijs door de sessie. Met veel geduld en aandacht proberen we samen met de ouders tot het beste resultaat te komen. Dat lukt zeker niet altijd, eerlijk gezegd. Maar dat kun je ook niet verwachten. Kinderen blijven kinderen en helemaal met een nieuw broertje of zusje is het soms best wel lastig. Maar dat maakt het juist zo bijzonder.’
  • Ontspannen. Pasgeboren kindjes laten zich natuurlijk helemaal niet regisseren. ‘Bij baby’s is het belangrijk om alles dat je wél kunt beïnvloeden optimaal te gebruiken. Zo probeer ik een shoot altijd vlak na een voeding in te plannen. Of ik vraag de ouders om hun kindje kort voordat ik kom in bad te doen. Dan is de baby lekker ontspannen en dat is ideaal voor de shoot.' Daarnaast is het belangrijk dat het kindje al voor de shoot de goede kleren aan heeft én dat de ruimte waarin gefotografeerd wordt lekker warm is. ‘Omkleden geeft onrust en dat wil je niet tijdens een shoot. Je wil een baby’tje er niet voor wakker maken.’ Lisette vertelt de ouders ook dat er altijd tijd is om te knuffelen met hun kindje en dat het echt niet erg is als er verschoond moet worden: ‘Dat laat zich natuurlijk ook niet regisseren,’ zegt ze vrolijk: ‘Het hoort er allemaal bij!’ 
  • Natuurlijk licht. Voor het maken van de foto’s vertrouwt Lisette op natuurlijk licht en haar lichtsterke objectieven. ‘Ik flits liever niet, omdat ik houd van het effect van natuurlijk licht op foto’s die overdag gemaakt zijn. Baby’tjes houden ook niet van flitslicht.’  Om er toch voor te zorgen dat het licht overal op de goede plek terecht komt, gebruikt Lisette verschillende reflectieschermen die passen bij het licht dat naar binnen komt. Op die manier krijgen haar foto’s een lichte, serene uitstraling.

 

De apparatuur van Lisette

Zoals u hiervoor al heeft kunnen lezen, fotografeert Lisette graag met lichtsterke lenzen en gebruikt ze het liefst natuurlijk licht met reflectieschermen. Maar welke lenzen zijn dat precies? En op welke camerabody gebruikt ze die? Bekijk het hieronder!

 

De camera

Lisette fotografeert met de Nikon D5. De Nikon D5 is een 20,8 megapixel full frame spiegelreflexcamera die is voorzien van een 153 AF-punts scherpstelsysteem en 99 kruisensoren, een grote buffer en touchscreen. Hierdoor is het mogelijk om razensnel heldere foto's te maken. Deze camera is ook geschikt voor het opnemen van 4K Ultra HD video's en is spatwater- en stofdicht. De nieuwe EXPEED 5-beeldverwerkingsengine garandeert een beeldkwaliteit die ongekend hoog is over het standaard ISO-bereik. Deze camera is ideaal voor professionele fotografen die veel eisen van hun spiegelreflexcamera.

Bekijk hier de Nikon D5

De lenzen

In combinatie met haar Nikon D5 gebruikt Lisette meerdere objectieven. Ze vertrouwt op natuurlijk licht in combinatie met haar lichtsterke objectieven. ‘Ik flits liever niet, omdat ik houd van het effect van natuurlijk licht op foto’s die overdag gemaakt zijn. Baby’tjes houden ook niet van flitslicht.’ Om er toch voor te zorgen dat het licht overal op de goede plek terecht komt, gebruikt Lisette verschillende reflectieschermen die passen bij het licht dat naar binnen komt. Haar meestgebruikte objectieven zijn de Nikon 85mm f/1.4, de 50mm f/1.8 en 35mm f/1.8. Natuurlijk mag ook de Nikon 24-70mm F/2.8 niet ontbreken.

Bekijk de Nikon 85mm f/1.4

Terug naar de overzichtspagina