Interview Marinus van den Elshout

Wie is Marinus van den Elshout? | Interview | Apparatuur 


Wie is Marinus van den Elshout?

Nikon-fotograaf Marinus van den Elshout (38) begon zijn carrière in de Internetmarketing en groeide door tot e-Commerce Consultant. Zijn klanten waren veelal webwinkels. Bij de optimalisatie van het online verkoopkanaal viel op dat de productfotografie niet altijd even goed op orde was. Marinus was van mening dat beter beeldmateriaal in veel gevallen een grotere impact kon hebben dan hij kon bieden met de geavanceerde online tools.

In 2008 startte Marinus daarom een bedrijf in productfotografie. Hij leerde het vak van zijn vader (Gerard) die 40 jaar ervaring als hobbyfotograaf had. Inmiddels heeft Van den Elshout drie websites: Uw Productfotograaf (Full-Service productfotografie en nabewerking), Pixelz (platform voor eCom professionals om productfoto’s te laten bewerken) en Vandenelshout.com (juwelenfotografie). In dit artikel vertelt hij over zijn vak en hoopt hij je aan te moedigen om zelf productfoto's te maken. 


Wat moet een juwelenfotograaf kunnen om kwalitatief hoogstaande beelden te leveren?

"Twee dingen! Je moet werken met kleine items en goed kunnen omgaan met reflecties.


1. Je moet kleine items goed en scherp in beeld kunnen brengen

"Als je een hoge resolutie-foto van een klein item wil maken, dan heb je daar een macro-lens voor nodig. Daarbij krijg je erg veel last van scherptediepte. De voorkant van de ring is in focus maar de achterkant van de ring is helemaal wazig. Wij lossen dat op door te werken met focus-stacking. Daar zijn we járen geleden al mee begonnen. Ik heb veel geleerd van het maar gewoon doen. Zo werk ik nog steeds: ik neem soms een dag vrij om me bepaalde technieken eigen te maken. Momenteel richt ik me bijvoorbeeld op marco-fotografie en ik wil mezelf constant verbeteren.

Terug naar focus-stacking. Dit is echt ideaal voor dit type fotografie! We maken meerdere foto’s (met elektronische rail) waarbij we het scherptepunt steeds iets verschuiven totdat we 15 tot 20 foto’s hebben. De Nikon D850, Nikon Z6 en Nikon Z7 kunnen dit trouwens zonder elektrische rail, bij deze camera's is focus-stacking ingebouwd.

Al die foto’s laden we dan in Helicon (een focus-stacking-programma). Dit programma pakt van elke foto het deel dat in focus is en combineert die delen met elkaar. Het resultaat is een juweel dat van voor tot achter in focus is. Dit volledige gefocuste beeld kun je vervolgens bewerken in Photoshop."


"Ik vind het belangrijk om een balans te vinden tussen goede foto’s en een vlotte werkwijze. Efficiëntie blijft een speerpunt"

2. Zorg ervoor dat je tijdens het fotograferen geen ongewenste reflecties hebt in je metaal

"Tegelijkertijd probeer je bewust ook wat reflecties in het metaal te krijgen. Een spiegelend oppervlak ervaar je alleen als spiegelend als er iets in te zien is. Stel dat je alleen maar wit rondom je product hebt, dan zal je product alleen maar wit reflecteren en dan zal je de foto als minder levendig ervaren. Het mooiste is als er uitersten in zitten: zowel 100% witte highlights als diep-zwarte lijnen. Je kunt dit doen door zwart maquette karton of rolletjes zwart papier rondom je product te zetten.

Soms is dit lastig en dan kan je er ook voor kiezen om naderhand met behulp van Photoshop wat zwarte lijntjes toe te voegen. Je merkt dat je daar na verloop van tijd steeds handiger mee om gaat. Als iemand die graag efficiënt denkt, vind ik het belangrijk om een balans te houden tussen goede foto's en een vlotte werkwijze. Efficiëntie blijft een speerpunt."

Hoe ben je in deze niche terechtgekomen?

"Je wordt in eerste instantie een goede productfotograaf door ervaring op te doen. Je fotografeert verschillende soorten producten, waarbij je telkens een andere handelswijze en andere studiosetup inzet. Als je meer producten voor de camera gehad hebt, meer setups getest en gebruikt hebt, dan ga je die ervaring weer toepassen bij vervolgopdrachten. Je komt echt bij elke shoot weer tot nieuwe inzichten.

Juwelenfotografie is de meest uitdagende vorm van productfotografie. Als je lang genoeg fotografeert, ga je ook die meest lastige shoots leuker vinden. Binnen deze niche kunnen horloges het meest tijdrovend zijn, vooral als ze de volgende eigenschappen hebben: bollend glas, glimmende metalen kast, spiegelende wijzers, nummering of wijzerplaat.

Een ‘slappe’ horlogeband maakt het er ook niet makkelijker op. Deze factoren maken de positionering extra uitdagend en zorgen voor veel extra tijd in de nabewerking." Marinus lacht: "Kun je je voorstellen dat het ook niet eenvoudig is om een offerte te maken als het gaat om horlogefotografie? Je steekt er namelijk steeds een wisselend aantal uren in."

"Je komt echt bij elke shoot weer tot nieuwe inzichten"


Hoe verloopt het proces van productfotografie van A tot Z?

"Op Uw Productfotograaf hebben we een 800 voorbeeldfoto’s staan in ongeveer elke denkbare categorie. Als iets niet online staat, hebben we waarschijnlijk wel iets in de cloud staan wat er op lijkt. Tijdens het eerste contact wordt meteen duidelijk dat we de expertise en ervaring hebben. Een nieuwe klant levert altijd voorbeeldfoto’s aan van de gewenste uitstraling en stand van de producten. Op die manier kunnen we direct een offerte maken.

Juwelenshoots doen we veelal per hele dag bij een klant op locatie, in verband met de waarde van de producten. We hebben ook diamantairs die met een aantal items naar onze studio komen, bij de shoot aanwezig blijven en dan de items meteen weer meenemen.

Bij shoots waarbij aanvullende styling aan te pas komt en persoonlijke smaak dus erg belangrijk is, vragen we de klant om te assisteren tijdens de shoot. Dit gebeurt vaak bij kledingshoots. Als de klant erbij is, kunnen we veel sneller werken. Elke foto wordt dan direct op groot scherm getoond, zodat de klant zelf kan beslissen of iets naar smaak is of niet. De meer reguliere (simpele) producten met lagere waarde worden vaak opgestuurd. Bij die shoots hoeft een klant niet per se aanwezig te zijn."

"Als de klant bij de shoot aanwezig is, kunnen we veel sneller werken"

Hoe ga je om met feedback van opdrachtgevers?

"Wij spenderen extreem veel tijd aan het voortraject. Daarin bespreken we: wat heeft de klant te fotograferen? Hoe wil de klant het product gefotografeerd hebben? Op welke manier kunnen we dit zo efficiënt mogelijk realiseren? We werken veel met voorbeeldfoto’s. We praten net zo lang totdat het voor iedereen 100% duidelijk is. In een webwinkel zijn consistente productfoto’s extreem belangrijk. Wanneer je een productfotograaf gevonden hebt die voor een goede prijs en kleurechte foto’s kan maken, dan ga je niet weg.

Veel van onze klanten zijn na zoveel jaar bijna vrienden te noemen. Mochten wij ergens een foutje gemaakt hebben, dan herstellen we dat direct en kosteloos. Wanneer een klant aanvullend Photoshopwerk wil dat buiten de basisbewerking valt, dan helpen we daar ook bij.

Klanten die zelf geen grafische afdeling hebben, vragen we om een document aan te leveren met daarin de bestandsnamen van de opgeleverde foto’s. We vragen hen daar feedback bij te zetten, zodat wij alles in 1x kunnen doorvoeren. Dat is wel zo efficiënt. Bij juwelenfotografie wordt zo enorm veel geretoucheerd. In die branche is het nog belangrijker om duidelijk te zijn over wat er wel en niet mogelijk is. Daarbij moeten we niet vergeten om ook grenzen te stellen. De klant moet weten dat ze niet op elke penstreep commentaar kunnen geven, want daar zijn de prijzen niet naar."

Juwelen schitteren vaak. Hoe creëer je goede en rustige beelden?

"Ja, dat is een lastige. Wij willen dat niet alleen metaal, maar ook diamanten en andere edelstenen er mooi uitzien op de foto. Er moet licht in de steen komen, waarbij vooral de grote facetten niet te veel spiegeling moeten geven. Bij witte diamanten is het mooi om vooral wit en zwart in de steen te zien. Bij gekleurde edelstenen zet je naderhand de kleur wat extra aan. Verder vinden wij het bij juwelenfotografie altijd prettig om een schaduw in de foto te gebruiken. Wij vinden dat daarmee de foto wat ‘natuurlijker’ wordt en een net iets luxere uitstraling krijgt dan wanneer je dat niet doet."

"Bij witte diamanten is het mooi om vooral wit en zwart in de steen te zien. Bij gekleurde edelstenen zet je naderhand de kleur wat extra aan"

 

Heb je tips voor mensen die ook met productfotografie aan de slag willen gaan?

"Zeker. Honderden tips als je wil. Op Pixelz hebben we een BLOG met veel productfotografie-tips. Maar ik zal me inhouden. Hierbij zes, in mijn ogen onmisbare, tips! 

1. Als je met productfotografie wilt starten, heb je uiteraard een camera nodig, met de juiste instellingen. Die camera zet je in de Manual-stand, zodat je zelf het Diafragma / Sluitertijd en ISO kan instellen zonder dat de camera deze aanpast. Daarbij fotografeer je altijd in RAW, zodat je naderhand nog speling hebt bij het corrigeren.


2. Ik raad aan om de fotografie te doen in een donkere ruimte, met een vaste licht-opstelling (flits of continu) en gebruik makend van een statief

Vanaf statief fotograferen geeft meer consistentie in je beeldmateriaal. Stel dat je tethered schiet, dan kun je “Live-view” aanzetten, zodat je direct op het beeldscherm van je computer de positionering van producten kunt checken. Als je camera op statief staat, heb je dus twee handen vrij en dat werkt mogelijk een stuk sneller. 

Wanneer je continuverlichting gebruikt, is een statief een absolute must. Veelal heb je eerder te weinig dan te veel licht, waardoor je met een langere sluitertijd gaat werken. Een hogere ISO zorgt voor te veel ruis. Het diafragma verder open zetten, beperkt de scherptediepte te veel. Een langere sluitertijd kan alleen wanneer je vanaf statief schiet, anders wordt de kans op bewegingsonscherpte weer te groot. 

3. Een grijskaart en een licentie op Adobe Creative Cloud is aan te raden. Daarin zit Adobe Lightroom en Adobe Photoshop. Lightroom is perfect om mee te beginnen. Je start met een grijskaart en schiet daarna al je producten met dezelfde instellingen. Met de grijskaart zorg je er in Lightroom voor dat je geen kleurzweem hebt en dat je goed kunt checken of je foto’s de juiste hoeveelheid licht krijgen. Bij beginnende fotografen zie je dat het vooral mis gaat bij de hoeveelheid licht die gebruikt wordt.

4. Vanuit Lightroom exporteer je de foto’s met de juiste kleurtemperatuur / hoeveelheid licht. Als het om productfoto’s gaat, dan kan je die via Pixelz op een vlotte en nette manier laten bewerken. Het is fijn als je een basiskennis hebt van Photoshop zodat je naderhand kleine aanpassingen zelf kunt doen. Denk aan het rechtzetten van een product of het wegwerken van kleine imperfecties, dan blijf je flexibel en snel.

5. Zodra je bovenstaande in de vingers hebt, ga je je verdiepen in tethering. Dat wil zeggen dat je je camera aansluit op je computer, zodat elke foto die je maakt direct in Lightroom geladen wordt. Op deze manier kan je op een grote (op kleur geijkte) monitor veel beter tijdens het shooten al zien of een foto goed gelukt is. Procesmatig is dit een enorme stap vooruit en essentieel wanneer je hogere aantallen producten gaat fotograferen.

6. Last but not least: koop een strip Pritt Poster Buddy. Dat is een soort van klei waar je mee kunt blijven kneden. Binnen de productfotografie gebruiken we het dagelijks om producten neer te zetten als ze net niet lekker uit zichzelf blijven staan. Dit is een absolute aanrader."


Apparatuur

Marinus van den Elshout heeft in de elf jaar dat hij werkt als productfotograaf al aardig wat apparatuur versleten. Hij is fan van de Nikon-apparatuur. Dit zijn zijn aanraders: de Nikon D850, Nikon 105mm f/2.8 Macro, Nikon 24-70mm f/2.8 en de Nikon 70-200mm f/2.8. Voor zijn belichting maakt hij gebruik van Elinchrom-flitsers en verder maakt hij gebruik van vele andere accessoires zoals Manfrotto-statieven, een Falcon Eyes-boomarm, verschillende soorten kabels (onder andere Tethertools) en... Pritt Poster Buddies.

Nikon D850 body

Deze krachtige full frame spiegelreflexcamera is voorzien van een 45.7 megapixel sensor, EXPEED 5-beeldprocessor en een geavanceerd autofocussysteem. Hierdoor biedt hij de perfect combinatie van resolutie, snelheid en lichtgevoeligheid.


Bekijk hier

Nikon 105mm f/2.8G Micro

De Nikon 105mm f/2.8 Micro is voorzien van een tweede generatie vibratiereductie voor haarscherpe beelden, ook uit de hand. De supersnelle en fluisterstille motor zorgt samen met de interne scherpstelling voor een ultiem gebruiksgemak.


Bekijk hier

Nikon 24-70mm VR f/2.8E

Deze veelzijdige zoomlens is voorzien van een constante diafragma van f/2.8 en levert hierdoor fantastische beelden in slechtere lichtomstandigheden. Van grote ruimtes tot close-up-portret: dit objectief kan het allemaal met sublieme scherpte en snelle stille scherpstelling.

Bekijk hier

Terug naar de studio